

Centrum logistyczne i centrum dystrybucji to pojęcia często ze sobą utożsamiane, co jednak stanowi błąd. W artykule przyglądamy się bliżej obu pojęciom – tłumaczymy, czym są centra dystrybucji i centra logistyczne, przedstawiamy najważniejsze czynniki określające funkcjonowanie centrum dystrybucji oraz omawiamy różnice między centrum logistycznym i centrum dystrybucyjnym.
Spis treści
ToggleCzym jest centrum dystrybucji?
Centrum dystrybucji to obiekt logistyczny, który jest odpowiedzialny za dystrybucję produktów do lokalnych klientów. Centra dystrybucji w Polsce są odpowiedzialne za skuteczne rozdzielania towarów do poszczególnych odbiorców, np. klientów docelowych, magazynów, hurtowni czy nawet zakładów produkcyjnych. W celu usprawnienia procesu dystrybucji centra dystrybucyjne często powstają w dużych ośrodkach miejskich lub w parkach przemysłowych z dobrym dostępem do infrastruktury drogowej lub kolejowej.
Zadania i funkcje centrum dystrybucji
Centra dystrybucyjne pełnią funkcję strategicznych węzłów w przepływie towarów. Jako integralne elementy infrastruktury łańcucha dostaw mają zapewnić sprawny i efektywny przepływ towarów między jego kolejnymi ogniwami. Takie rozwiązanie poprawia kontrolę nad procesami logistycznymi, zwiększa ich przejrzystość i optymalizuje koszty. Funkcje centrum dystrybucji razem tworzą spójny system, który wspiera dystrybucję towarów. Jakie funkcje pełnią centra logistyczne?
- Przyjmowanie towarów – w tym obszarze centra logistyczne zajmują się przyjęciem produktów od dostawców i weryfikacją zgodności z zamówieniami.
- Magazynowanie – w centrach dystrybucyjnych towary są przez krótki czas, z myślą o jak najszybszej wysyłce do klienta końcowego.
- Sortowanie – kolejna z funkcji centrum dystrybucyjnego to segregowanie produktów według zamówień, lokalizacji oraz wszelkich innych kryteriów, które ułatwiają kompletację i dystrybucję.
- Kompletacja zamówień – jest to proces przygotowywania zamówień, który polega zbieraniu i łączeniu odpowiednich produktów z różnych lokalizacji w celu skompletowania zamówienia klienta.
- Dystrybucja i wysyłka – z centrów logistycznych towary są wysyłane do klientów końcowych, hurtowni, sklepów detalicznych lub innych punktów dystrybucji.
Nowoczesne centra dystrybucji wykorzystują innowacje technologiczne, które usprawniają procesy i optymalizują ich koszty. Należą do nich np. systemy magazynowe WMS oraz liczne rozwiązania z zakresu automatyki magazynowej.
Budowa centrum dystrybucje – jakie obszary musi uwzględniać projektowanie centrum dystrybucji?
Projekt centrum dystrybucji musi uwzględniać sprawny przepływ towarów. W tym celu w centrum dystrybucyjnym koniecznie należy wydzielić kilka różnych stref, z których każda będzie przeznaczona do wykonywania konkretnych operacji logistycznych. Budowa centrum dystrybucji musi obejmować:
- strefę przyjęć – w tym obszarze przeprowadzane są rozładunek, skanowanie i weryfikacji towarów oraz etykietowanie;
- strefę wysyłek – dochodzi w niej do kompletacji zamówień, pakowania do załadunku;
- dodatkową infrastrukturę – np. platformy przeładunkowe, drogi wewnętrzne, place składowe;
- powierzchnie biurowe – niezbędne do zarządzania całym centrum.
Jaka jest korzystna lokalizacja centrum dystrybucji?
Lokalizacja centrum dystrybucja powinna zapewniać łatwy dostęp do szlaków komunikacyjnych. Dlatego centra dystrybucji budowane są często w pobliżu autostrad, linii kolejowych, portów morskich i lotniczych. Ważnym kryterium jest też bliskość do rynku zbytu.
Lokalizacja biura dystrybucja powinna być dogodna również pod względem kosztów, dostępności gruntu czy wykwalifikowanej kadry pracowniczej.
Centrum dystrybucji a centrum logistyczne
Dystrybucja i logistyka to pojęcia, które przez osoby nieposiadające specjalistycznej wiedzy mylnie traktowane są jako tożsame. Dlatego też należy rozróżnić istotę działania centrum logistycznego od centrum dystrybucji. Centrum dystrybucji można traktować jako część centrum logistycznego, którego istotą funkcjonowania jest dostarczanie towaru do lokalnych klientów. W przypadku centrum logistycznego mówimy natomiast o większej jednostce, która jest odpowiedzialna za całościową komunikację z producentami oraz organizowanie wszystkich łańcuchów dostaw.
Utworzenie centrów logistycznych pozytywnie wpłynęło na gospodarkę. Pozwoliło złagodzić negatywne skutki ruchu kołowego w miastach (np. niszczenie nawierzchni drogowej), zapewniło większą kompleksowość usług i uelastyczniło konfigurację łańcucha dostaw.
Centrum dystrybucji a centrum logistyczne – najważniejsze różnice w działalności
Zasadnicza różnica między centrum logistycznym a dystrybucyjnym polega na zakresie działania. O ile centra dystrybucyjne są nastawione na szybki odbiór i wysyłkę towarów, o tyle centra logistyczne mogą dłużej magazynować produkty i zajmować się całym planowaniem dystrybucji czy zarządzaniem zapasami. Najważniejsze różnice przedstawiliśmy w tabeli.
Kryterium | Centrum Logistyczne | Centrum Dystrybucyjne |
Zakres operacji | Kompleksowe usługi: magazynowanie, kompletowanie zamówień, przepakowywanie, zarządzanie zapasami i zwrotami | Szybkie przechowywanie i dystrybucja do punktów sprzedaży lub klientów końcowych |
Czas przechowywania | Dłuższy okres – z myślą o strategicznych zapasach | Krótkoterminowy – tylko do momentu dalszej dystrybucji |
Infrastruktura technologiczna | Zaawansowane systemy monitorowania i zarządzania zapasami | Nacisk na szybkość i efektywność kompletowania oraz wysyłki |
Rola w łańcuchu dostaw | Wsparcie strategiczne, szeroki zakres operacji | Hub dystrybucyjny – punkt przeładunku na rynek |
Znaczenie centrów logistycznych w Polsce
Centra logistyczne w Polsce odgrywają bardzo ważną rolę w efektywnym zarządzaniu łańcuchem dostaw. Dzięki strategicznym lokalizacjom umożliwiają sprawną dystrybucję towarów, a także magazynowanie ich w odpowiednich warunkach i prawidłowe zarządzanie zapasami.
Dzięki centrom logistycznym wszystkie procesy związane z dystrybucją, magazynowaniem czy przyjmowaniem zwrotów przeprowadzane są sprawniej, taniej, szybciej i dokładniej. W efekcie biznesy mogą zaoferować swoim klientom wyższą jakość usług, która przekłada się na ich satysfakcję i zaufanie do marek. Warto wspomnieć również o tym, działanie centrów logistycznych istotnie wspiera rynek sprzedaży online, na którym kwestie związane z wysyłką towarów mają dla konsumentów ogromne znaczenie.

Szymon Dominik
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas
Powiązane wpisy