Prawidłowe zarządzanie magazynem w przykładach polega na:
Należy także regularnie przeprowadzać inwentaryzacje, która pomaga kontrolować ilość zapasów oraz wskazywać rozbieżności pomiędzy stanem faktycznym a zapasami w systemie. Ułatwia to wykrycie błędów, a w następstwie ich naprawienie. Warto również monitorować kluczowe wskaźniki wydajności magazynu, czyli dokładność wysyłki czy czas kompletowania zamówień.
Magazyn usługowy świadczy usługi dla innych firm. Ma często wielu różnych klientów, których potrzeby magazynowania i specyfika towarów są odmienne. Przykładem magazynu usługowego jest centrum logistyczne.
Podstawową potrzebą magazynu usługowego względem systemu WMS jest możliwość zarządzania towarem wielu klientów jednocześnie. Funkcja zarządzania magazynem, jaką jest wielofirmowość sprawia, że operatorzy systemu mogą elastycznie zarządzać przestrzenią magazynową, zmieniać metody organizacji pracy w magazynie, a także modelować procesy pod konkretnego klienta. Dzięki temu magazyny usługowe mogą szybko dostosować się do potrzeb nowych klientów, są gotowe na zmiany na rynku.
Niektóre funkcje systemów WMS dla 3PL mają szczególne znaczenie dla usprawnienia komunikacji z klientami magazynów usługowych. Są nimi: rozliczanie operacji logistycznych, wgląd w raporty i zestawienia okresowe z poziomu interfejsu www, co pomaga w szybkim i przejrzystym fakturowaniu. Dzięki modułowi online, w który można doposażyć WMS, klienci końcowi mogą śledzić swoje towary w magazynie, a co więcej:
Komunikacja z systemem poprzez interfejs www to łatwy sposób na zdalną kontrolę nad procesami logistycznymi przedsiębiorstwa, dostęp do danych z dowolnego miejsca, w tym na urządzeniu mobilnym.
Magazyn dystrybucyjny wysyła towary do klientów ostatecznych. Może działać w modelu B2B lub B2C, może także łączyć obsługę obu tych kanałów. Magazyn dystrybucyjny zarządza swoimi towarami – zakupionymi przez przedsiębiorstwo lub towarami zewnętrznych firm – w przypadku, gdy świadczy usługi w formie outsourcingu.
Ponieważ pandemiczna rzeczywistość wpłynęła na gigantyczny wzrost sprzedaży online (obserwowany od 2020 roku) magazyny dystrybucyjne stanęły przed wyzwaniem – wielokrotnie zwiększoną liczbą zamówień dla klientów B2C. Spowodowało to także zwiększenie udziału w rynku magazynów oferujących usługi fulfillment dla e-commerce. W zachowaniu dynamiki obsługi klientów magazynom e-commerce przyszły z pomocą systemy WMS pozwalające na integrację z automatyką, a także systemami zewnętrznymi, na czele z platformami sprzedaży internetowej.
Dla zarządzania magazynem dystrybucyjnym obsługującym kanał e-commerce kluczową funkcjonalnością systemu WMS jest wymiana danych z systemami ERP, sklepami internetowymi, platformami integrującymi czy Marketplace. Integracja z platformami automatyzującymi sprzedaż pozwalana na usprawnienie obsługi klienta. Dzięki niej kupujący na bieżąco otrzymują informacje o postępie kompletacji, statusie pakowania oraz o momencie wysłania paczki. Możliwa jest także integracja WMS z systemami kurierskimi, dzięki czemu generowanie etykiet i listów przewozowych odbywa się automatycznie. Dzięki tym automatyzacjom, system WMS pozwala skrócić proces realizacji zamówień online w magazynach dystrybucyjnych.
Magazyn dystrybucyjny obsługujący swój e-commerce musi być gotowy na obsługę dużej ilości zwrotów, która jest znacznie większa niż w innych kanałach sprzedaży. W tym celu powinien posiadać w systemie WMS dedykowaną funkcjonalność, która, jak w przypadku systemu ExpertWMS® 5.3.0, co przekłada się na uproszczenie obsługi zwrotów.
Dla załogi magazynowej oznacza to mniej pracy, szczególnie ze zwrotami nieawizowanymi. Ich dopasowanie do odpowiedniego kontrahenta podpowiada system WMS, analizując wiele informacji o zamówieniach, w tym czas ich złożenia oraz ilość pozycji, a także dane kupujących. Dzięki algorytmom systemu WMS realizacja zwrotów potrafi być błyskawiczna i bezbłędna. To z kolei wpływa na tempo rotacji produktów w sklepie online – szybciej dostępne są w ponownej sprzedaży. Sprzedawca ma w swoim sklepie online zawsze aktualne informacje ilościowe, a dostępność towarów jest większa poprzez szybsze zwalnianie do sprzedaży zwracanych pozycji.
Magazyn produkcyjny służy do przechowywania materiałów, surowców, wyrobów, podzespołów wykorzystywanych w procesach produkcji. Głównym zadaniem magazynu produkcyjnego jest dbanie o zatowarowania i zarządzanie zasobami zgodnie z planami produkcyjnymi. W zarządzaniu tym magazynem kluczowe jest umiejętne planowanie i zapewnienie optymalnego stanu zasobów surowców i półproduktów niezbędnych do efektywnej obsługi procesu produkcji.
Elastyczny system WMS pozwala na odwzorowanie dowolnej technologii produkcyjnej i obsługę procesów w zakresie kompletacji zleceń produkcyjnych. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że z systemem WMS możliwe jest śledzenie parametrów towaru, takich jak: data ważności, numer partii, numer serii i innych cech. Wszystkim pozycjom magazynowym możemy w systemie WMS nadać status kontroli jakości. Pełne traceability to większy poziom kontroli nad towarem w magazynie produkcyjnym.
Ponieważ równie ważnym zadaniem magazynu produkcyjnego jest zasilanie magazynów dystrybucyjnych, bardzo przydatną funkcjonalnością systemu WMS jest planowanie i obsługa przesunięć międzymagazynowych. Nowoczesny system, który wspomaga zarządzanie magazynem powinien pomagać realizować transfery w sposób automatyczny. Wszystko po to, by ilość czynności związanych z organizacją transferów po stronie operatorów WMS została ograniczona do minimum. Np. ExpertWMS® 5.4.0 sam tworzy dokument przesunięcia magazynowego w chwili wykrycia braku w asortymencie. Operator ma przy tym pełną kontrolę nad postępem tej dyspozycji i stanami magazynowymi – wie, ile towarów znajduje się w trakcie transferu pomiędzy magazynami fizycznymi.
Podsumowując, podobnie jak nie ma dwóch takich samych magazynów, nie ma też jednej konfiguracji systemu WMS, idealnej dla potrzeb każdej firmy. Kluczem do optymalnego zarządzania magazynem jest takie „zaprogramowanie” procesów logistycznych, aby odpowiadały one specyfice firmy i magazynu. Magazyny ze względu na charakter świadczonych usług – dystrybucyjne, produkcyjne, czy usługowe – charakteryzują się zbiorem czynności i procesów, które wykazują zbliżone potrzeby i dla nich powstają w systemach WMS gotowe, dedykowane funkcjonalności. Należy jednak pamiętać, że najlepsze systemy WMS są w pełni konfigurowalne i pozwalają na odwzorowanie każdego procesu logistycznego zgodnie z indywidualnymi potrzebami danego przedsiębiorcy.
To czego każda firma oczekuje od logistyki magazynowej to organizacja i zarządzanie magazynem – przede wszystkim w zakresie czasu realizacji poszczególnych operacji. Firmy decydujące się na wdrożenie systemu WMS jako jeden z największych motorów tej inwestycji często wskazywały konieczność skrócenia czasu kompletacji i poprawy funkcjonowania tej strefy. To potwierdza dopasowanie się rynku do potrzeb dzisiejszych konsumentów, którzy chcą otrzymywać towary nie później niż na następny dzień po zakupie. Magazyny, które nie są w stanie zapewnić błyskawicznych i bezbłędnych wysyłek, mogą przyczynić się do przegranej firmy w wyścigu o względy konsumenta.
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas
Powiązane wpisy
Dziękujemy za przesłanie formularza!
Nasz zespół skontaktuje się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.
Dziękujemy za przesłanie aplikacji.
Uprzejmie Informujemy, że do procesu rekrutacji zaprosimy wybranych kandydatów.
Nie znalazłeś wszystkich informacji? Nasz dział HR jest dla Ciebie.
Wszelkie pytania możesz kierować na adres praca@dataconsult.pl.