Spis treści
TogglePrzedsiębiorstwo jest w swojej branży liderem na rynku i dostarcza wszystkie akcesoria do remontowania. Od małych śrubek, śrubokrętów po duże gabaryty. Klient posiada jeden magazyn połączony ze swoją siedzibą. Magazyn jest podzielony na kilka stref: strefę kompletacji towarów drobnicowych oraz strefę kompletacji towarów gabarytowych.
Wyzwaniem było zapewnienie odpowiedniej ilości linii realizacji na magazynie, czyli pozycji, które znajdują się w dokumencie. Klient miał problem z pojedynczą kompletacją wielu drobnych zamówień, ponieważ musiał obsługiwać po kilka pozycji na zamówieniu. Średnio było realizowane około 2200 pozycji dziennie. Konieczny był wzrost realizacji dziennej pozycji oraz komunikacja z regałami firmy Kardex, gdzie trzeba było zoptymalizować poruszanie się magazyniera pomiędzy 5 szafami automatycznymi oraz zastosowanie bezpośredniego połączenia z wózkami kompletacyjnymi firmy Green-Tech. Konieczne było uporządkowanie powierzchni magazynowej, ponieważ towar drobnicowy zajmował zbyt dużo miejsca, zabierając potrzebną powierzchnię.
Decyzja o wdrożeniu systemu ExpertWMS® w firmie Klienta miała na celu zapewnienie odpowiedniej ilości linii realizacji na magazynie, ponieważ Klient prowadzi ewidencję pozycji. Firma zdecydowała się na wdrożenie systemu ExpertWMS ze względu na duże możliwości rozwojowe systemu. Do głównych celów stawianych przed rozwiązaniem ExpertWMS® zaliczała się bardzo dokładna weryfikacja poprawności kompletacji zamówienia, dodatkowo integracja z wózkami kompletacyjnymi z obsługą put to light oraz regałami windowymi i karuzelowymi z obsługą pick by light stosowaną u Klienta.
W pierwszej kolejności rozpoczęto od integracji systemu ERP XL z systemem ExpertWMS®, czyli zapewniono możliwość przesyłania w odpowiedniej skali i w odpowiednim czasie dokumentów zamówienia (zakupu, sprzedaży) na podstawie których była realizowana albo sprzedaż z magazynu, czyli wysyłka towaru, albo przyjęcie towaru do magazynu. Po integracji systemu ERP z systemem ExpertWMS® i upewnieniu się, że dokumenty przechodzą w sposób prawidłowy, a komunikacja działa stabilnie rozpoczęto realizację procesów magazynowych.
Została zdefiniowana ilość etapów, która ma być realizowana w kontekście przyjęć oraz wydań. Główny nacisk był na operacje wydania, ponieważ do nich została dostosowana cała organizacja, architektura działania magazynu. W wydaniach zostały zastosowane szafy automatyczne, w których był składowany towar o średniej wielkości rotacji na magazynie, uwzględniało to od razu testy z automatyką. W momencie, w którym działano na procesach wydań został już przygotowany prototyp, który pozwalał wysyłać informacje do konkretnej szafy, żeby zjechała półka z odpowiednim towarem, który należy wydać z magazynu.
Kiedy dokonano komunikacji z szafą automatyczną i potwierdzono, że szafy jeżdżą w odpowiedni sposób, a magazynierzy poruszają się pomiędzy szafami automatycznymi w odpowiedniej kolejności (tak naprawdę ta ścieżka poruszania się pomiędzy szafami automatycznymi dawała największe możliwości optymalizacyjne pracy), rozpoczęto proces integrowania się z wózkiem put to light. Rozwiązanie to pozwalało wyświetlać informacje na wózku kompletacyjnym do jakiej kuwety powinien zostać odłożony towar i w jakiej ilości. Oprócz tego, że operator miał do potwierdzenia operacje w systemie ExpertWMS® na skanerze mobilnym to jeszcze mógł tę operację potwierdzić na wózku za pomocą przycisku, który znajdował się koło konkretnej diody. Organizacja wózka kompletacyjnego była zrobiona w ten sposób, że jedna kuweta znajdująca się na nim odpowiadała jednemu zamówieniu. W trakcie jednej zbiórki, czyli jednego przejścia pomiędzy regałami bądź szafami automatycznymi, operator mógł maksymalnie realizować 12 dokumentów jednocześnie. Po zebraniu całości towaru, czyli zakończeniu kompletacji następował proces pakowania przygotowanych zamówień do wysyłki, a następnie przekazania tych skompletowanych zamówień czy przygotowanych paczek do załadunku.
W momencie w którym przyjeżdżał kurier do magazynu została zdefiniowana z Klientem tzw. trasa dowozowa, czyli była wiedza o tym, o której konkretnie godzinie musimy zamknąć wysyłkę pod danego kuriera np. DPD, Inpost, DHL itp. Z tego względu, że magazyn musiał mieć taki bufor bezpieczeństwa, który sięgał około 30 minut, żeby przygotować ostatnie zamówienia, które będą mogły wyjechać danym kurierem danego dnia. Były 3 cykle, w których przyjeżdżali kurierzy np. godzina 15:00, 17:00 i 18:00 w zależności od tych godzin był odpowiedni bufor wcześniej na 14:30, 16:30 i 17:30, który pozwalał realizować odpowiednie zamówienia. Z Klientem uzgodniono też cykl, który powodował, że jeśli dokument wpadnie przed godziną 12:00 do systemu to zostaje realizowany tego samego dnia, czyli na pewno musiał wyjechać którymś kurierem, który przyjedzie o godzinie 15:00, 17:00 czy 18:00.
Na podstawie zrealizowanych operacji wydań czyli po ułożeniu całego schematu czy przepływu towaru w operacjach wydania, dostosowano organizacje bram wyjściowych czy dostaw do magazynu z tego względu, że Klient borykał się z dużym wyzwaniem, czyli kwestią dostępności bram w odpowiednich godzinach. Dostawy czasami musiały czekać, aż kurier zabierze wszystkie paczki i zwolni bramę załadunkową, ponieważ tych bram jest tylko 2, na których można obsługiwać towar. Należało to więc odpowiednio połączyć w kontekście przyjęć i dostaw.
Jedną z najbardziej zauważalnych korzyści u Klienta jest wzrost ilości pozycji realizowanych dziennie przez magazyn. Po stosunkowo krótkim czasie udało się osiągnąć ten wzrost. Bardzo pomocne było zaangażowanie Kierownika magazynu po stronie Klienta, który był zaangażowany we wdrożenie systemu WMS. Śledził i optymalizował wszystkie ruchy, które są wykonywane w systemie, aby zostało opracowane optymalne rozwiązanie. System ExpertWMS® w pełni zintegrował się z automatyką magazynową, czyli z szafami automatycznymi oraz wózkami kompletacyjnymi. Doszło tutaj do bezpośredniego połączenia z systemem ERP, czyli ERP CDN XL. Konfiguracja była w pełni po stronie DataConsult, zastosowano standardowy mechanizm tak zwany DDEI, czyli dedykowany interfejs wymiany danych z systemem ERP. Dzięki wdrożeniu Klient zyskał powierzchnię magazynową, ma szybszy dostęp do towarów drobnicowych oraz ograniczył pomyłki dzięki sygnalizacji pick by light.
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas
Powiązane wpisy
Dziękujemy za przesłanie formularza!
Nasz zespół skontaktuje się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.
Dziękujemy za przesłanie aplikacji.
Uprzejmie Informujemy, że do procesu rekrutacji zaprosimy wybranych kandydatów.
Nie znalazłeś wszystkich informacji? Nasz dział HR jest dla Ciebie.
Wszelkie pytania możesz kierować na adres praca@dataconsult.pl.