Spis treści
ToggleObecnie każde przedsiębiorstwo handlowe boryka się z problemem zwrotów i reklamacji. Przywilej ten dany klientom jest przez nich bardzo ceniony i w praktyce często wykorzystywany. Niestety, w rzeczywistości zwroty i reklamacje przysparzają sporo problemów w magazynie, generują wyższe koszty pracy oraz wydłużają czas trwania sprzedaży z powodu konieczności ponownej realizacji zamówienia. Przyczyn zwrotów i reklamacji może być bardzo wiele. Najczęściej jednak wynikają one z błędów i pomyłek ludzkich, pojawiających się często w momencie kompletacji towaru oraz w procesie jego wysyłki do odbiorcy. W wyniku błędu magazyniera klient może otrzymać nie ten towar, który zamawiał lub zamówienie niekompletne. Do klientów trafia również towar uszkodzony lub niezgodny z ich oczekiwaniami, dlatego też odbiorca decyduje się na jego odesłanie do sprzedawcy oczekując przy tym natychmiastowej reakcji.
Nie wszystkie przyczyny zwrotów i reklamacji da się w całości wyeliminować. Niestety, nie da się uniknąć zwrotu towaru niezgodnego z oczekiwaniem klienta, czy też zwrotu towaru uszkodzonego, który zniszczył się np. podczas transportu i dostawy do klienta. Możemy natomiast przynajmniej częściowo ograniczyć błędy wynikające z czynników ludzkich, czyli te z winy pracowników magazynu. Kompletacja towaru jest procesem, który wymaga dużej precyzji i szybkości, zwłaszcza przy wielu zamówieniach jednocześnie. Obecnie rozwiązaniem, które w dużym stopniu eliminuje pomyłki magazynierów jest system klasy WMS, wspierający zarówno różne metody kompletacji, jak i właściwą obsługę zwrotów i reklamacji. Prawidłowa realizacja zlecenia odbywa się poprzez wykorzystanie terminali danych, z których pracownik magazynu odczytuje zamówienie oraz instrukcje i zgodnie z którymi po kolei wykonuje określone operacje magazynowe.
W zmniejszeniu ilości błędów i pomyłek na poziomie operacyjnym pomaga z pewnością:
Dobrze wdrożony system WMS pozwala na znaczną redukcję błędów ludzkich na poziomie operacyjnym, jak również umożliwia łatwiejsze wychwycenie źródła błędów i rozpoczęcie organizacyjnych procedur naprawczych, aby uniknąć kolejnych pomyłek w przyszłości. Rozwiązania informatyczne mogą w znacznej mierze przyspieszyć pracę magazynu, zautomatyzować procesy, wspomóc procedury i zminimalizować wpływ czynnika ludzkiego. System klasy WMS nie jest natomiast w stanie całkowicie wykluczyć możliwości ludzkiej pomyłki, jeśli nie idą za tym procedury organizacyjne.
Dodatkowo też można dopasować narzędzia, które usprawnią kompletację i na pewno zmniejszą ryzyko powstawania błędów. Wśród najpopularniejszych metod śmiało można wyróżnić np. Pick by Voice, czy też Pick by Light. Systemy głosowe dają większy komfort pracy, umożliwiają większą swobodę ruchu, dają możliwość korzystania z obu rąk, co w przypadku kompletacji towaru i konieczności dokładnego oraz szybkiego zebrania zamówienia jest zdecydowanie cenną wartością.
W przypadku metody Pick by Light jest również bardzo podobnie, magazynier tutaj z kolei jest mniej narażony na ryzyko błędu, które może mieć miejsce w wyniku nieprawidłowego odczytania zamówienia z terminala bądź listy. Oświetlenie i lepsza widoczność konkretnego gniazda magazynowego pozwala dużo szybciej znaleźć i pobrać właściwy towar, a tym samym poprawić jakość procesu kompletacji. Dla samego magazyniera z pewnością stosowanie powyższych metod jest dużo bardziej komfortowe niż praca z wykorzystaniem terminali mobilnych. Musimy wziąć pod uwagę, że pracownik w strefie kompletacji dziennie realizuje mnóstwo zamówień, oznacza to, że jego wygoda przekłada się w dalszej kolejności na większą skuteczność, a komfort fizyczny na większą produktywność.
W praktyce błędy popełniane są głównie z winy pracownika magazynu, najczęściej pojawiają się w procesie kompletacji i wynikają z nieprawidłowej identyfikacji towarowej i lokalizacyjnej. Pomyłki dotyczą niestety każdego magazynu, dużo łatwiej je na pewno wyeliminować w magazynach o małym asortymencie towarowym, który doskonale jest znany przez pracowników magazynu. Dużo gorzej jest w przypadku magazynu o bardzo dużym i zróżnicowanym asortymencie, w którym liczy się szybka wysyłka towaru do odbiorcy. Przy zróżnicowanym asortymencie po procesie kompletacji towar powinien przechodzić dodatkową kontrolę, która pomoże wyłapać błąd ludzki jeszcze przed jego wysyłką do klienta. Współcześnie w systemie WMS trzymane są szczegółowe informacje dotyczące całej historii danego produktu. Osoba zarządzająca pracą magazynierów ma pełne informacje o dokonanych operacjach magazynowych, wiedzę o tym, który magazynier, kiedy, jaki towar, w jakiej ilości i z jakiej lokalizacji pobrał. Bieżące śledzenie i monitorowanie dokonywanych czynności pozwala niwelować pomyłki i błędy jeszcze w momencie kompletacji lub przed wysłaniem towaru do jego odbiorcy. Takie analizy pozwalają też na identyfikację przyczyn pomyłek i błędów oraz przede wszystkim na eliminowanie ich w przyszłości.
Każde przedsiębiorstwo posiada własną, wypracowaną przez swoje doświadczenie procedurę przyjmowania zwrotów. Nie ma jednego modelu, z której korzystałyby wszystkie przedsiębiorstwa. Zanim przyjmiemy zwrot towaru powinniśmy pamiętać o wcześniejszym wyznaczeniu strefy magazynowej lub lokalizacji przeznaczonej jedynie do obsługi zwrotów. Ważne jest, by wyznaczona lokalizacja lub strefa nie była używana przy wykonywaniu innych procesów magazynowych. Unikniemy dzięki temu zakłócenia pracy w magazynie i pojawiających się z tego powodu utrudnień. Na początku przyjmujemy zwrócony towar na magazyn i blokujemy go do momentu oceny powodu zwrotu, reklamacji oraz jakości zwróconego towaru. Następnie sprawdzamy opakowanie i jego zawartość, weryfikujemy i kontrolujemy czy towar jest kompletny i przyszedł do nas w nienaruszonym stanie. W dalszym etapie rejestrujemy zwrot w systemie WMS i generujemy dokument zwrotu. Później magazynier odkłada towar na wyznaczoną strefę zwrotu lub lokalizację w magazynie, w której towar oczekuje na kontrolę jakości. Następnie odłożony na strefę towar odsyłany jest do kontroli, która dokładnie sprawdza jego dalszą użyteczność oraz podejmuje decyzje o jego dalszym losie. Proces kontroli jakości towaru kończy się wprowadzeniem w systemie informatycznym dalszych instrukcji związanych z towarem – ewentualnym przekazaniem do odsprzedaży i rozłożeniem na ściśle określoną lokalizację.
Ponieważ każdy magazyn uskutecznia proces kompletacji zamówień m.in. w celu ograniczenia ilości błędów leżących po jego stronie, w odpowiedzi na te potrzeby w systemach WMS powstają dedykowane funkcjonalności dla obsługi zwrotów. Producenci systemów prześcigają się w pomysłach na usprawnienie procesów logistycznych, kładąc szczególny nacisk na te aspekty pracy magazynu, które są szczególnie newralgiczne. Obecnie coraz więcej magazynów ma problem właśnie z przyjmowaniem i rozliczaniem zwrotów, co wpływa na rozwój systemów WMS właśnie w tym zakresie.
W systemie ExpertWMS® dodaliśmy dedykowane narzędzia dla zwrotów magazynowych, które pozwalają uprościć ich obsługę, ograniczyć liczbę popełnianych przez magazynierów błędów i przyspieszyć proces obsługi klientów. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami naszej aktualizacji systemu warehouse management -> zwroty w ExpertWMS®.
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas
Powiązane wpisy
Dziękujemy za przesłanie formularza!
Nasz zespół skontaktuje się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.
Dziękujemy za przesłanie aplikacji.
Uprzejmie Informujemy, że do procesu rekrutacji zaprosimy wybranych kandydatów.
Nie znalazłeś wszystkich informacji? Nasz dział HR jest dla Ciebie.
Wszelkie pytania możesz kierować na adres praca@dataconsult.pl.