

Spis treści
ToggleLogistyka wewnętrzna – czym jest i jak wygląda?
Z naszego doświadczenia logistyka wewnętrzna (logistyka magazynowa) to kompleksowe planowanie, realizacja oraz kontrola procesów przepływu towarów, materiałów, komponentów, półproduktów oraz wyrobów gotowych w magazynach przedsiębiorstw. Ważny jest odpowiedni obieg informacji z punktu początkowego do punktu końcowego w magazynie czy na produkcji oraz dostęp do danych dla Klienta w czasie rzeczywistym, w celu spełnienia jego wymagań. Niektóre firmy na początku swojej drogi mogą stwierdzić, że logistyka wewenętrzna magazynowa nie jest aż tak istotna. Jednak szybko zdają sobie sprawę, że magazyn to z jednej strony serce, a z drugiej wąskie gardło organizacji, zwłaszcza dla firm dystrybucyjnych, a już szczególnie przy obsłudze coraz bardziej wymagających zamówień z kanału internetowego (e-commerce). Przy szybkim rozwoju i wzroście przedsiębiorstwa zaczyna pojawiać się chaos organizacyjny, dużo błędów, a co za tym idzie niewystarczający przepływ informacji w magazynach.
Logistyka wewnętrzna definicja
Jest to dział logistyki, który zajmuje się wszystkimi procesami i przepływami ładunków w obrębie przedsiębiorstwa. Jej zadaniem jest zoptymalizowanie wewnętrznych operacji, począwszy od przyjęcia dostawy surowców, magazynowanie, aż po wysyłkę towarów. Logistyka wewnętrzna powinna być kojarzona z:
- identyfikowalnością produktów,
- składowaniem ładunków,
- zarządzaniem surowcami,
- dostarczaniem na linie produkcyjne,
- wysyłką zamówień.
Dodatkowo w ramach logistyki wewnętrznej możemy wyróżnić:
- Przyjęcie i składowanie – obejmuje przyjęcie dostaw, kontrolę jakości, identyfikację produktów oraz ich umieszczenie w magazynie.
- Transport wewnętrzny – dotyczy przemieszczania materiałów między różnymi obszarami wewnątrz zakładu produkcyjnego.
- Kompletacja zamówień – proces wyboru odpowiednich produktów z magazynu w celu zrealizowania zamówienia klienta.
- Zarządzanie zapasami – optymalizacja poziomu zapasów surowców i gotowych produktów.
- Rotacja towarów – prawidłowe ułożenie produktów w magazynie, aby uniknąć przeterminowania i zminimalizować straty.
Logistyka wewnętrzna ma wpływ na efektywność całego przedsiębiorstwa. Dobre zarządzanie procesami wewnętrznymi przekłada się na lepszą obsługę klientów, wydajność produkcji oraz minimalizację kosztów operacyjnych.
Działania operacyjne logistyki wewnętrznej
Logistyka wewnętrzna (logistyka magazynowa) opiera się na wielu różnorodnych działaniach operacyjnych, takich jak:
- Ewidencja i przyjęcie towaru
- Kontrola jakości i ilości
- Rozłożenie towaru w magazynie w odpowiednich lokalizacjach
- Analiza rotacji towarów
- Transfery wewnątrzmagazynowe
- Replenishment
- Kompletacja towarów zgodnie z obsługiwanymi strategiami (FIFO, FEFO, LIFO i inne)
- Pakowanie jednostek wysyłkowych
- Organizacja załadunku
- Przesunięcia międzymagazynowe
- Wysyłka towaru do Klienta
Do wielu z wyżej wymienionych czynności konieczne jest przygotowanie odpowiednich dokumentów, które potrzebne są do zarządzania i archiwizacji ruchów magazynowych oraz prowadzenia rozliczeń z dostawcami, Klientami czy produkcją. Żadne przedsiębiorstwo dystrybucyjne, produkcyjne czy centrum logistyczne nie jest w stanie płynnie działać bez prawidłowo działającej logistyki magazynowej wewnętrznej. Jej głównym celem jest dostarczanie dobrej jakości produktu przy użyciu właściwego sposobu, we właściwym czasie, w ilości zgodnej z zapotrzebowaniem i wysłanie go pod wskazany adres. A wszystko to naturalnie przy jak najniższych kosztach.
Firmy dążą do eliminacji zbędnych czynności, które prowadzą m.in do nadprodukcji, dużych zapasów i stanów magazynowych, nadmiernych kosztów transportu, niepotrzebnych ruchów magazynowych, błędów ilościowych i jakościowych, czyli ogromnych wydatków. Punktem docelowym logistyki wewnętrznej powinno być należyte planowanie wszystkich procesów w przedsiębiorstwie, weryfikowanie i realizowanie odpowiedniego przepływu informacji i towarów w taki sposób, aby poziom kosztów tego obiegu był jak najniższy. Chodzi o optymalizację pracy magazynu oraz o zapewnienie wysokiej jakości obsługi klientów zewnętrznych, czyli przy minimalizacji kosztów całej logistyki.
Zalety optymalizacji logistyki wewnętrznej
Efektywnie zarządzana logistyka wewnętrzna niesie za sobą szereg korzyści, które przekładają się na sprawniejsze funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Oto kluczowe zalety wynikające z optymalizacji procesów logistyki wewnętrznej firmy:
- Usprawnienie pracy – efektywne zarządzanie zadaniami związanymi z magazynowaniem i kompletacją zamówień.
- Lepsze wykorzystanie przestrzeni magazynowej – planowanie rozmieszczenia materiałów w magazynie tak, aby maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń.
- Optymalizacja trasy – planowanie najkrótszych i najbardziej efektywnych tras dla operatorów oraz przepływów ładunków.
- Ograniczenie zapasów – minimalizacja ilości przechowywanych materiałów, aby uniknąć nadmiernych kosztów.
- Obniżenie kosztów – wykorzystanie strategii, które pozwalają na oszczędności, np. poprzez zoptymalizowanie pracy i wykorzystanie dostępnej przestrzeni.
- Wydajniejsza obsługa klientów – dobre zarządzanie procesami wewnętrznymi przekłada się na zadowolenie klientów.
Podsumowanie
Zastosowanie rozwiązań klasy WMS w logistyce wewnętrznej, zakłada myślenie i działanie kompleksowe, integracje różnych zewnętrznych źródeł danych (systemów ERP, sprzedażowo-księgowych, TMS, MES, sklepów i platform internetowych itp.), operacji magazynowych i transportowych (logistyka wewnętrznego transportu) oraz dopasowanie poszczególnych czynności logistycznych w procesie przepływu, w celu zniwelowania czynności, które przynoszą straty.

Autor - DataConsult
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas