

Aby magazyn działał sprawnie i efektywnie, niezbędna jest nie tylko odpowiednia infrastruktura i systemy zarządzania, ale także jego różnorodne wyposażenie. Wszystkie te elementy powinny współgrać ze sobą tworząc dobrze zorganizowaną przestrzeń, która umożliwi efektywne składowanie i zarządzanie procesami magazynowymi.
Wyposażenie magazynu to temat bardzo szeroki. Najczęściej kojarzy się z wózkami widłowymi, które służą do obsługi systemów składowania. Jednak kwestia ta jest znacznie bardziej skomplikowana, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.
Do wyposażenia magazynu zaliczamy:
- Wózki do obsługi systemów składowania
- Wózki czołowe do rozładunku i załadunku
- Wózki do transportu poziomego
- Wózki kompletacyjne
- Przenośniki transportowe
- Stanowiska pakowania
- Urządzenia do pakowania
- Systemy dźwignicowe
- Urządzenia do sprzątania magazynu
Charakterystyka wózków do obsługi systemów składowania
- Reachtruck - najczęściej spotykany wózek, wykorzystywany zazwyczaj w wielkopowierzchniowych magazynach. Służy do obsługi regałów w magazynach wysokiego składowania. Jest w stanie obsługiwać regały na wysokościach sięgających do ok. 13 metrów. Do pracy wymaga szerokich korytarzy roboczych o minimalnej szerokości 2,85 metra.
- Wózki systemowe - często spotykane w magazynach z dużą ilością regałów paletowych wysokiego składowania. W zależności od modelu, mogą obsługiwać regały o wysokości przekraczającej 17 metrów. Ciekawostką jest to, że wraz z podnoszeniem masztu, podnosi się także przedział operatora. Wózki te pracują w wąskich alejkach o szerokości około 1,8 metra, co pozwala na maksymalizację wykorzystania przestrzeni w magazynie w porównaniu do klasycznych alejek dla wózków typu reachtruck.
- Wózki ręcznie prowadzone (sztaplarki) - alternatywa dla wózków typu reachtruck. Pozwalają na podnoszenie towarów i sztaplowanie ich jeden na drugim, co sprawdza się w pracy z regałami paletowymi średniej wysokości. Wózki te mogą być wyposażone w platformę dla operatora, co zwiększa ich wydajność. Dzięki swojej mobilności nadają się do pracy w węższych alejkach między regałami.
- Wózki wielokierunkowe i boczne - specjalistyczne wózki stworzone do pracy z bardzo długimi i nietypowymi ładunkami. Ich konstrukcja umożliwia efektywną pracę nawet w wąskich i trudnodostępnych korytarzach roboczych. Umożliwiają pracę z ciężkimi ładunkami dłużycowymi (często do 20 ton) również na nierównym podłożu. Mogą nie tylko skręcać po łuku, ale także poruszać się po linii w dowolnym kierunku.
Charakterystyka wózków do transportu poziomego
- Ręczne wózki paletowe (paleciaki) - najpopularniejsze i uniwersalne rozwiązanie do aplikacji o małej intensywności. Lekkie i kompaktowe, idealne do prostych zadań transportowych w magazynach i na halach produkcyjnych.
- Wózki unoszące - umożliwiają szybsze i sprawniejsze przewożenie ładunków na różne odległości. Stosowane głównie w magazynach niskiego i średniego składowania oraz w halach produkcyjnych. Ich główną funkcją jest uniesienie towaru na niewielką wysokość, wystarczającą do przemieszczania. Obsługa tych wózków nie wymaga dużego wysiłku fizycznego, co znacznie poprawia komfort pracy operatorów.
- Pociągi logistyczne - przeznaczone do ciągnięcia ładunków za sobą. Mogą przewozić towary zarówno na sobie, np. w celu ekspresowej dostawy części, jak i ciągnąć za sobą przyczepy lub platformy załadowane towarami, co zwiększa ich efektywność. Na rynku dostępne są ciągniki o uciągu od 1,5 do nawet 50 ton, z szeregiem rozwiązań poprawiających komfort, bezpieczeństwo i wydajność pracy dla operatorów.
- Holowniki przemysłowe - służą do sprawnego i bezpiecznego przemieszczania ładunków kołowych oraz tych o niestandardowych rozmiarach i kształtach. Zapewniają precyzyjne manewrowanie dużymi gabarytami w ciasnych przestrzeniach, gwarantując przy tym wysoki poziom bezpieczeństwa dla operatora, otoczenia i transportowanego ładunku.
- Wózki autonomiczne - zaawansowane pojazdy dla logistyki wewnątrzzakładowej, zaprojektowane do pracy w magazynach oraz w środowisku produkcyjnym. Ich główną zaletą jest zdolność do samodzielnego wykonywania zadań transportowych. Wózki autonomiczne występują w różnych konfiguracjach, co pozwala im obsługiwać różne rodzaje nośników i gabaryty ładunków – od lekkich pojemników po ciężkie palety o masie do 1500 kg.
Ze względu na zastosowaną technologię, wózki autonomiczne możemy podzielić na:
- AGV (Automated Guided Vehicle): robot, który porusza się po ustalonych ścieżkach lub torach do transportu materiałów AGV korzystają z takich technologii jak taśmy magnetyczne, przewody czy oznaczenia na podłodze, aby precyzyjnie śledzić swoją trasę. Choć wymagają one pewnych zmian infrastrukturalnych, zapewniają wysoką precyzję w poruszaniu się i są idealne do środowisk, gdzie ścieżki transportowe są dobrze określone i nie zmieniają się często.
- AMR (Autonomous Mobile Robot): robot, który działa autonomicznie i może poruszać się w niekontrolowanym środowisku bez potrzeby korzystania ze stałych ścieżek lub torów. Dzięki swojej elastyczności i zdolności do autonomicznego działania w bardziej złożonych i zmieniających się środowiskach, AMR są idealne do zastosowań w magazynach i fabrykach, gdzie wymagane jest elastyczne dostosowywanie się do zmian.
Charakterystyka wózków do załadunku i rozładunku
- Wózki widłowe czołowe - to wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym systemem podnoszenia, dostępne w wersjach elektrycznych, gazowych oraz spalinowych. Umożliwiają transport i podnoszenie cięższych ładunków, jednak ze względu na potrzebę szerokich korytarzy roboczych, rzadko są stosowane do obsługi systemów składowania. Doskonale sprawdzają się natomiast w składowaniu blokowym. Najczęściej używane są do obsługi placów zewnętrznych oraz w procesach rozładunku i załadunku pojazdów, w tym bocznego rozładunku (np. typu firanka), dzięki dużym, pompowanym kołom, które umożliwiają pracę na nierównych nawierzchniach.
Charakterystyka wózków kompletacyjnych
- Ręczne - wózki obsługiwane siłą mięśni operatora, wykorzystywane do kompletacji towarów dostępnych na poziomie posadzki magazynowej. Idealne do pracy w wąskich alejkach kompletacyjnych, gdzie przestrzeń jest ograniczona. Charakteryzują się szerokim zakresem zastosowań, od klasycznych wózków przeznaczonych do towarów drobnicowych, przez specjalistyczne wózki do zbiórki dłużyc, aż po dedykowane wózki do kompletacji grupowej z możliwością rozsortowania do pojemników lub kartonów.
- Wózki nożycowe – chociaż standardowo są wykorzystywane w procesach produkcyjnych, czasami stanowią dobrą alternatywę do kompletacji pionowej, szczególnie gdy towary są magazynowane na wysokościach bez użycia palet. Sprawdzają się w wąskich alejkach, gdy brakuje specjalistycznych wózków elektrycznych. Ich wadą jest jednak mniejsza szybkość pracy.
- Wózki do kompletacji pionowej elektrycznej - elektryczne wózki umożliwiające transport oraz podnoszenie platformy z operatorem i/lub ładunkiem na określoną wysokość, co pozwala na pobieranie towarów z wysokich lokalizacji w procesie kompletacji.
- Wózki do kompletacji poziomej elektrycznej - Elektryczne wózki przeznaczone do transportu operatora oraz nośników, wykorzystywane głównie w centrach logistycznych i magazynach dystrybucyjnych. Niektóre modele ze względu na zastosowanie „długich wideł”, umożliwiają jednoczesny transport i kompletację dwóch nośników, np. palet. Wózki te pozwalają na szybkie przemieszczanie się w alejkach kompletacyjnych, co przyspiesza proces kompletacji, jednak wymagają szerokich korytarzy w systemie składowania.
Charakterystyka przenośników transportowych
Podajniki taśmowe i rolkowe służą do transportu elementów o zróżnicowanej podstawie i kształcie, takich jak kartony, pojemniki, skrzynki, płyty drewniane, arkusze blachy, wytłoczki, wykroje itp. Są również wykorzystywane do sortowania i rozdzielania towarów w tzw. strefach kompletacji, gdzie doskonale sprawdzają się przy pracy z towarami o małych gabarytach i niewielkiej masie. Przenośniki obsługują zarówno transport poziomy jak i góra-dół np. przy antresolach wielopoziomowych.
Wyróżnia się wiele rodzajów podajników ze względu na ich przeznaczenie:
- Przenośniki paletowe - przeznaczone do transportu europalet 800 x 1200 mm lub palet 1000 x 1200 mm, z maksymalnym obciążeniem do 1500 kg.
- Przenośniki lekkie - wszechstronne systemy przenośników, łatwe w modyfikacji, co pozwala na szybkie dostosowywanie do zmieniających się potrzeb. Pozwalają na pracę z obciążeniem do 150 kg na rolkę.
Ze względu na rodzaj napędu przenośniki możemy podzielić na:
- Napędzane
- Grawitacyjne
- Taśmowe
- Rolkowe
- Przenośniki Elastyczne - rolkowe i roleczkowe przenośniki, które usprawniają załadunek i rozładunek paczek oraz innych ładunków. Stanowią efektywne rozwiązanie dla transportu wewnętrznego w centrach logistycznych, przeładunkowych, sortowniach kurierskich oraz mniejszych firmach. Ich największą zaletą jest mobilność oraz prawie nieograniczone kształty tworzonego przebiegu instalacji transportu poziomego.
Elastyczne przenośniki dzielą się na:
- Grawitacyjne rolkowe
- Napędzane rolkowe
- Grawitacyjne roleczkowe
- Napędzane roleczkowe
Charakterystyka stanowisk pakowania
Stanowiska pakowania to specjalnie zaprojektowane miejsca pracy, wyposażone w stoły do pakowania oraz niezbędny osprzęt, które mają na celu usprawnienie procesu przygotowania towarów do wysyłki. Stanowiska pakowania mogą być dostosowane do różnych potrzeb i wymagań operacyjnych poprzez różnorodne konfiguracje.
Podstawowa konfiguracja stanowiska do pakowania
- Blat aluminiowy (lub inny odporny na wycieranie i przecięcia)
- Regulacja wysokości blatu
- Półka górna z przegródkami i wypełnieniem
- Półka przednia na akcesoria
- Uchwyt na folie stretch/ bąbelkową /papier do pakowania
- Półka na drukarkę etykiet
- Oświetlenie LED
- Uchwyt na monitor
- Uchwyt na worki na odpady
Konfiguracja dodatkowa stanowiska pakowania:
- Wbudowana waga
- Uchwyt na kamerę
- Półka na drukarkę laserową
- Balanser ze zintegrowanym przewodem pneumatycznym wyposażonym w zszywacz do kartonów.
- Ogrzewający promiennik podczerwieni
- Mata antyzmęczeniowa
Urządzenia do pakowania - charakterystyka
Urządzenia do pakowania są bardzo ważne dla efektywnego i prawidłowego zabezpieczania towarów w magazynach oraz podczas transportu.
Wśród nich możemy wyróżnić:
- Owijarki do palet - służą do maszynowego owijania towarów składowanych na paletach folią stretch. Są idealne w miejscach, gdzie istotna jest duża wydajność i niskie nakłady pracy na pakowanie. Owijarki zapewniają lepszą jakość i powtarzalność zabezpieczenia w porównaniu do ręcznego foliowania. Możemy wyróżnić stacjonarne owijarki oraz samojezdne roboty do foliowania. Te drugie doskonałe sprawdzą się w przypadku niestandardowych gabarytów nośników lub gdy towary występują w różnych rozmiarach. Roboty te oferują elastyczność i mobilność, dostosowując się do różnych wymagań zabezpieczania.
- Bandownice - urządzenia do zabezpieczania nośników za pomocą specjalnej taśmy. Są stosowane wszędzie tam, gdzie potrzebny jest szybki i tani sposób pakowania, szczególnie dla kartonów, ulotek, folderów, gazet itp. Możemy wyróżnić bandownice: ręczne, półautomatyczne oraz automatyczne.
- Zaklejarki - urządzenia do zaklejania różnych wielkości kartonów bez konieczności ciągłej regulacji szerokości i wysokości pakowanego kartonu. Są szczególnie przydatne w branży e-commerce, gdzie często występuje duża zmienność wielkości kartonów, a jednocześnie wysokie wolumeny paczek.
Każde z tych urządzeń odgrywa kluczową rolę w usprawnianiu procesu pakowania, poprawiając efektywność, bezpieczeństwo i jakość końcowego nośnika wysyłkowego.
Charakterystyka systemów dźwignicowych
Systemy dźwignicowe to urządzenia transportu bliskiego, które znacząco zwiększają wydajność stanowisk i gniazd produkcyjnych, co przyczynia się do obniżenia kosztów produkcji, podniesienia bezpieczeństwa pracy oraz poprawy ergonomii poprzez ułatwienie przenoszenia gabarytowych lub ciężkich towarów.
W zależności od budowy i funkcji, możemy wyróżnić kilka podstawowych typów systemów dźwignicowych:
- Suwnice
- Żurawie
- Wciągarki
- Manipulatory
- Chwytaki
Charakterystyka urządzeń do sprzątania magazynu
Utrzymanie porządku w przestrzeni magazynowej jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pracy, efektywności operacyjnej oraz ochrony przechowywanych towarów. Magazyny wymagają regularnego sprzątania, często w krótkim czasie i przy wykorzystaniu ograniczonych zasobów.
Wśród urządzeń najczęściej stosowanych do sprzątania magazynów możemy wyróżnić dwa typy:
- Zamiatarki bezpyłowe - zamiatanie powierzchni magazynowych może powodować wzbijanie kurzu, który następnie osiada na regałach i produktach. Zamiatarki bezpyłowe są wyposażone w systemy filtracji, które zapobiegają unoszeniu się kurzu podczas sprzątania. Dzięki temu są idealne do zastosowania w magazynach, gdzie minimalizacja zanieczyszczeń pyłowych jest kluczowa.
- Szorowarki - urządzenia te są przeznaczone do mycia posadzek na mokro, jednocześnie odsysając wodę z czyszczonej powierzchni. Wyróżniamy dwa rodzaje urządzeń: szorowarki automatyczne prowadzone przez operatora oraz szorowarki automatyczne z operatorem siedzącym.
Oba typy urządzeń są niezbędne do utrzymania czystości i porządku w magazynach, co wpływa na bezpieczeństwo pracy, efektywność operacyjną i ogólny stan przechowywanych towarów.

Autor - Łukasz Wilk
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas
Powiązane wpisy