Strona główna » Magazyn Informacji » Systemy magazynowe » Big Data w logistyce = Big korzyści dla logistyki
Coraz większa liczba informacji generowanych przez organizacje, media społecznościowe i Internet Rzeczy (IoT) doprowadziła do „eksplozji” gromadzonych danych. Możliwość przetwarzania takiej ilości zbiorów informacji za pomocą tradycyjnych narzędzi, czerpania z nich wiedzy i podejmowania na ich podstawie trafnych decyzji, stała się prawdziwym wyzwaniem. W tym kontekście wyłoniła się koncepcja Big Data. Jej definicja obejmuje nie tylko olbrzymie zbiory danych, ale wszystko co się z nimi wiąże: gromadzenie, przechowywanie, przetwarzanie, zarządzanie, oraz analitykę.
Możliwość gromadzenia i analizy danych oznacza często lepszy dostęp do informacji, także tych niezwiązanych bezpośrednio z prowadzonym rodzajem działalności. Przykładowo firma Google monitoruje miliardy haseł wyszukiwania (np. „Najlepszy lek przeciwkaszlowy”), dodaje do nich szczegóły lokalizacji. Dzięki temu jest w stanie szybciej rozpoznać nadchodzącą epidemię grypy i przeziębienia oraz zlokalizować ich ogniska, niż centra zajmujące się ochroną zdrowia publicznego. Oczywiście wykorzystuje to do odpowiedniego targowania reklam swoich klientów i pomnażania swoich dochodów.
Od lat mówi się o imponujących korzyściach, jakie może odnieść sektor logistyki dzięki analizie napływających zewsząd danych. Korzyści te dotyczą możliwości prognozowania przepływów, zarządzania zapasami, zarządzania transportem i zasobami ludzkimi. Istotnym pytaniem jest: jak wydobyć sens z Big Data? Rzeczywistość pokazuje, że firmy często albo nie gromadzą danych wcale, albo są ich ilością przytłoczone i nie potrafią wykorzystać ich potencjału. Nieefektywne korzystanie z danych przypomina trochę źle zarządzany magazyn. Niezoptymalizowane procesy magazynowe, podobnie jak nieprzeanalizowane dane, które często mamy na wyciągnięcie ręki, prowadzą do strat finansowych. Niewypracowany wyższy zysk, który był możliwy do osiągnięcia, to również strata.
W jakich obszarach logistyki można wykorzystać Big Data? W każdym. Złożony i dynamiczny charakter logistyki, wąskie gardła, które mogą tworzyć się na dowolnym etapie łańcucha dostaw sprawiają, że jest to idealny obszar do analizy danych i podejmowania na ich podstawie strategicznych decyzji. Analizę logistyczną można wykorzystać do optymalizacji tras, usprawnienia procesu produkcji, optymalizacji magazynów, planowania zapasów, prognozowania popytu, jakości usług i do wielu innych aspektów operacji logistycznych. Zastosowanie Big Data w logistyce pomoże odkryć nowe możliwości prowadzących do zwiększenia efektywności, jak i zmniejszenia kosztów. Analiza Big Data jest ważnym elementem podczas optymalizacji łańcucha dostaw poprzez umożliwienie lepszego zrozumienia i kontrolowania różnych aspektów operacji logistycznych. Umożliwia ona rozpoznanie obszaru opóźnień, marnotrawstwa oraz innych nieprawidłowości w łańcuchu dostaw. Poprzez analizę danych w różnych źródłach, przedsiębiorstwa mogą identyfikować działania, które powodują opóźnienia, przestoje czy nadmiernie generują koszty. W następstwie firmy są w stanie zminimalizować lub całkowicie wyeliminować takie działania.
Dzięki analizie danych konserwacje sprzętów magazynowych mogą być planowane wcześniej, co pomoże zapobiec występowaniu awarii.
Zanim Twoja firma rozpocznie świadomie gromadzić różnorodne dane, odpowiedz sobie na trzy bardzo ważne pytania:
Jeżeli Twoja firma wdrożyła system WMS, to jesteście szczęśliwymi posiadaczami mnóstwa informacji, które możecie wykorzystać do zoptymalizowania pracy, obniżenia kosztów logistycznych firmy, precyzyjnego zaplanowania pracy magazynu. Nowoczesny system WMS pozwoli Ci również na monitoring aktywności pracowników oraz automatyki magazynowej spiętej z systemem. Zdefiniowane wcześniej raporty i analizy pozwolą Wam śledzić przepływ produktów przez magazyn i odpowiednio zarządzać zapasami. Posiadanie systemu WMS w magazynie to również Wasza szansa na zdefiniowanie i stała kontrolę kluczowych KPI. W sytuacjach kryzysowych, dane zgromadzone przez system WMS pozwolą Ci zidentyfikować odbiorców określonej partii towaru.
Gromadzenie coraz większej ilości danych nie ma większego sensu jeżeli w firmie nie ma osoby, która potrafi z nich korzystać, analizować i podejmować na ich podstawie trafnych decyzji. Przedsiębiorstwa, które doceniają wpływ gromadzonych informacji na ich działalność i widzą w tym szanse na zyskanie przewagi konkurencyjnej, często decydują się na zatrudnienie osoby, której zadaniem jest ustrukturyzowanie posiadanych danych, poszukiwanie nowych źródeł informacji, odnajdywanie korelacji pomiędzy z pozoru niezwiązanymi ze sobą danymi i przewidywanie trendów rynkowych.
Jeżeli chcesz wdrożyć pracę z danymi w swoim przedsiębiorstwie, zastosuj zasadę 4xW:
Giganci rynku, na co dzień wykorzystujący pozyskane dane do osiągnięcia celów biznesowych, nie bez powodu inwestują potężne środki w badania i rozwój nad sztuczną inteligencją. To właśnie A.I. jest uznawana za przyszłość Big Data. Samouczące się algorytmy analizują dane i dostosowują modele postępowania do zmiennych w czasie rzeczywistym. Na tej podstawie wybierają optymalne rozwiązania i wdrażają je w życie. Przyszłość, która do tej pory znaliśmy z książek i filmów SF właśnie nadeszła.
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas
Powiązane wpisy
Dziękujemy za przesłanie formularza!
Nasz zespół skontaktuje się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.
Dziękujemy za przesłanie aplikacji.
Uprzejmie Informujemy, że do procesu rekrutacji zaprosimy wybranych kandydatów.
Nie znalazłeś wszystkich informacji? Nasz dział HR jest dla Ciebie.
Wszelkie pytania możesz kierować na adres praca@dataconsult.pl.