Rozbudowa firmy pozwala osiągać przewagę konkurencyjną i sprostać rosnącym oczekiwaniom rynku. Jednak w parze z poszerzaniem obszaru działalności musi iść także inwestycja w logistykę. W artykule omawiamy, dlaczego rozwój logistyki jest kluczowy dla sukcesu firmy oraz jak niedostateczne inwestycje logistyczne mogą hamować rozwój całego przedsiębiorstwa. Odkryj, jak logistyka wpływa na pozycję firmy i dlaczego jej rozwój jest niezbędny.
Spis treści
ToggleNiezależnie od modelu przedsiębiorstwa i głównego obszaru jego działalności – czy jest to produkcja czy handel detaliczny – wydajność logistyki bezpośrednio przekłada się na możliwości firmy w zaspokajaniu potrzeb rynku. Rozwój organizacji, tj. poszerzenie zakresu usług czy zwiększanie zasięgu na rynku, wiąże się z konieczności dostosowania wydajności logistyki do nowych wyzwań.
Okresem, kiedy logistyka zaczęła odgrywać jeszcze istotniejszą rolę w działalności wielu firm, był lockdown wprowadzony w obliczu pandemii koronawirusa. Wówczas wielu detalistów niemal z dnia na dzień musiało przestawić się na e-commerce. Jakość usług, wynikająca z procesu kompletacji zamówień, czasu wysyłki czy możliwości zwrotów, stała się wówczas istotnym elementem wpływającym na decyzje zakupowe konsumentów.
Inwestycja w rozwiązania logistyczne jest nieodzowna także w przypadku rozbudowy parków produkcyjnych. Poszerzenie oferty o nowe produktu lub komponenty wiążę się z koniecznością magazynowania większej ilości towaru, efektywniejszego kompletowania zamówień czy zwiększenia przepustowości magazynu. Do realizacji tych celów nieodzowna może okazać się inwestycja w nowoczesne rozwiązania technologiczne, m.in. system WMS, automatykę magazynową czy Internet of Things.
Rozwijające się biznesy siłą rzeczy muszą zmierzyć się z nowymi problemami, m.in. sprostać coraz większym wyzwaniom logistycznym. Stąd na przykład producent artykułów z danej branży, który zdobywa kolejne rynki i prowadzi sprzedaż w różnych krajach, może w pewnym momencie stać się dużym operatorem logistycznym. Na tym etapie firma musi dokonać rzetelnej analizy tego, czy outsourcing logistyki do zewnętrznego operatora jest w stanie zaspokoić jej potrzeby, czy konieczne jest opracowanie własnych rozwiązań, stworzonych w oparciu o specyficzne potrzeby. Kluczowe jest bowiem zapewnienie wystarczającej efektywności logistyki w obliczu komercyjnej działalności firmy.
Ważna jest również kwestia wizerunku i brandingu. Dana firma może być kojarzona przede wszystkim jako producent artykułów z konkretnej branży, w związku z czym zatrudnienie doświadczonych i cenionych specjalistów logistyki może być trudnym wyzwaniem. Dlatego wraz z rozwojem działalności, także na polu logistyki, niektóre firmy decydują się nawet na otworzenie nowych spółek, ukierunkowanych stricte na ten obszar działalności. Ma to związek m.in. ze wspomnianym employer brandingiem, a mianowicie sprzyja zatrudnianiu wykwalifikowanych specjalistów czy udział w branżowych targach i konferencjach jako wiarygodny podmiot z branży logistycznej.
Niedostateczny rozwój procesów logistycznych w stosunku do rozwoju pozostałych obszarów działalności firmy może powodować spadek wydajności różnych procesów, co przełoży się na niższą jakość usług, np. opóźnienia w produkcji i wysyłce towarów czy uszkodzenia produktów powstałe podczas magazynowania. Tego typu problemy wpływają bezpośrednio na zadowolenie klientów i partnerów biznesowych, a także na spadek konkurencyjności oferty na tle innych podmiotów funkcjonujących w danej branży.
Zaniechanie w rozwoju logistyki może zatem przyczynić się do braku zwrotu z inwestycji w innych obszarach działalności. Jeśli dodatkowo będzie miał przy tym miejsce brak rzetelnej analizy niepowodzeń, firma może dojść do wniosku, że inwestycja okazało się nietrafiona. W rzeczywistości to brak dostatecznie rozwiniętego zaplecza logistycznego nie pozwala wykorzystać potencjału zmian.
W dobie dynamicznego rozwoju technologicznego integracja nowoczesnych rozwiązań z procesami logistycznymi staje się nieodzowna. Technologie takie jak sztuczna inteligencja (AI), analiza danych (Big Data), blockchain czy zaawansowane systemy magazynowe WMS rewolucjonizują sposób zarządzania łańcuchem dostaw. Automatyzacja procesów poprzez roboty magazynowe czy autonomiczne wózki widłowe pozwala na zwiększenie wydajności, redukcję kosztów oraz minimalizację błędów ludzkich.
Inwestycja w nowoczesne technologie logistyczne nie tylko podnosi efektywność operacyjną firmy, ale także pozytywnie wpływa na jej wizerunek. Klienci coraz częściej doceniają innowacyjne podejście do biznesu, co może przyczynić się do zyskiwania ich lojalności oraz zdobywania nowych rynków. Przedsiębiorstwa, które z powodzeniem wdrażają nowoczesne rozwiązania technologiczne w logistyce, są postrzegane jako liderzy rynku, co stanowi dodatkowy atut konkurencyjny.
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas
Powiązane wpisy
Dziękujemy za przesłanie formularza!
Nasz zespół skontaktuje się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.
Dziękujemy za przesłanie aplikacji.
Uprzejmie Informujemy, że do procesu rekrutacji zaprosimy wybranych kandydatów.
Nie znalazłeś wszystkich informacji? Nasz dział HR jest dla Ciebie.
Wszelkie pytania możesz kierować na adres praca@dataconsult.pl.