Spis treści
ToggleFirma Design Light specjalizuje się w produkcji oraz sprzedaży zaawansowanych systemów LED do mebli i mieszkań. Firma zaopatruje największe hurtownie meblowe w Polsce oraz za granicą, a także klientów indywidualnych.
Design Light posiada odpowiednie zaplecze techniczne, dzięki któremu produkuje własny asortyment w postaci opraw ledowych na wymiar pod indywidualne zamówienia klientów, a także taśm LED oraz akcesoriów, takich jak: płytki SMD oraz inteligentne wyłączniki LED.
W bogatym asortymencie firmy Design Light znajduje się wszystko to, co niezbędne, aby rozświetlić dom w efektowny, ale również energooszczędny sposób.
Design Light dysponuje nowoczesnym i obszernym magazynem o powierzchni około 2000 m² oraz 3000 miejsc paletowych. Dzięki komputeryzacji procesów magazynowych jest w stanie szybko reagować i każdą wysyłkę Klienta traktować priorytetowo.
Klient nie korzystał do tej pory z zaawansowanego WMS, w zarządzaniu magazynem wspomagał się autorskim systemem, który wobec rosnących potrzeb firmy przestał wystarczać. Magazyn, dla którego została przeprowadzona analiza wdrożeniowa był stosunkowo nowym obiektem, funkcjonującym niespełna rok.
Głównymi polami do poprawy funkcjonowania były strefa kompletacji i wysyłek. Klientowi zależało szczególnie na poprawie wydajności, optymalizacji ścieżki zbiórki oraz dostępie do raportów i analiz efektywności pracy zespołu.
Klient miał wobec nowego systemu WMS konkretne wymagania i wiedział dokładnie na czym mu zależy. Kluczowe dla Design Light były następujące kwestie:
Systemem, który wdrożyliśmy był ExpertWMS® Smart z gotowymi procesami logistycznymi, będącymi odpowiedzią na potrzeby Klienta. Prezentacja możliwości systemu jeszcze na etapie handlowym utwierdziła Design Light w przekonaniu, że jest to odpowiedni WMS dla tego projektu.
Standardowo wdrożenie systemu rozpoczęliśmy od analizy. Następnie projekt realizowany był etapami, które zazębiały się w czasie.
Etapy wdrożenia:
Najważniejszym elementem tego procesu są ludzie i to zarówno po stronie dostawcy systemu WMS, jak i odbiorcy usługi.
Po stronie Klienta zebrał się kompetentny zespół specjalistów od początku bardzo zaangażowanych w całość wdrożenia. Osobami odpowiedzialnymi za kontakt z DataConsult i bieżące podejmowanie decyzji oraz odbiory poszczególnych etapów były:
Osoby zajmujące ww. stanowiska była w dużej mierze autorami sukcesu wdrożenia.
Wdrożeniowiec po stronie DataConsult wykazał się dokładnością i wysokimi umiejętnościami organizacyjnymi. Sprawnie dokonywał weryfikacji kluczowych elementów etapu analizy, tworzył dodatkowe zadania do wykonania w obrębie kolejnych etapów projektu, na bieżąco kontrolował check listy projektu. Jego umiejętności komunikacyjne pozwoliły na dobre zrozumienie potrzeb Klienta na etapie analizy, dzięki czemu pomogły uniknąć niepotrzebnych komplikacji i wnieść nową dynamikę w przebieg projektu.
Podczas analizy zostały dokładnie nakreślone potrzeby Klienta względem procesu kompletacji i pakowania – dwóch kluczowym elementów wymagających poprawy. W magazynie występowała strefowość, w wydzielonych, dedykowanych regałach przechowywano towary wielkogabarytowe. Ponieważ wiele zamówień było realizowanych do tego samego Klienta z osobnych stref, zostało postawione pytanie – jak efektywnie wspomóc kompletację z dwóch różnych stref?
Prace nad dopinaniem konfiguracji i testowaniem integracji WMS z ERP szły dwutorowo. Dla prawidłowego skomunikowania systemu ExpertWMS® z systemem ERP Sap Business One został wyznaczony 2-osobowy zespół po stronie integratora.
Spotkania kontrolujące przebieg wdrożenia odbywały się co tydzień w trybie zdalnym. Raportowanie postępów prac realizowaliśmy co miesiąc. W ten sposób Klient wiedział na jakim dokładnie etapie projektu się znajdujemy, ile jeszcze pozostało zadań do wykonania do całkowitego zakończenia wdrożenia WMS.
Na miesiąc przed uruchomieniem nastąpiła intensyfikacja spotkań – krótkie spotkania online odbywały się dwa razy w tygodniu. Dzięki przyjętej metodzie udało się uruchomić projekt z końcem roku 2020.
W ramach konfiguracji zostało przeprowadzone:
Proces integracji WMS z systemami kurierskimi został szczegółowo zaplanowany – powstała dodatkowa analiza wymagań kurierów. Klient korzystał z usług trzech różnych firm. Wdrożeniowiec DataConsult ustalił:
W procesie integracji systemu WMS z kurierami bardzo ważne jest, podobnie jak przy całym procesie wdrożenia, spisanie wszystkich założeń zanim rozpocznie się prace. Wdrożeniowiec musi bardzo szczegółowo poznać charakter działania Klienta i jego zakres współpracy z firmami kurierskimi. Gdy dokładnie pozna oczekiwania Klienta i będzie wiedział jakie pola użytkownik chce widzieć na swoim terminalu, może przystąpić do konfiguracji.
Kiedy wszystkie spisane założenia zostaną przeniesione na konfigurację systemu, przychodzi pora na testy. W ich trakcie wdrożeniowiec i Klient wspólnie sprawdzają czy efekty są zgodne z założeniami, czyli między innymi czy:
Testy systemu to często zaniedbywany element wdrożenia. My wiemy, jak ważny jest ten etap dla całości projektu i obsługi powdrożeniowej. Klient wszystkie testy wykonywał dokładnie i starannie, co przełożyło się na szybkie uruchomienie systemu oraz bezproblemowe użytkowanie.
System był gruntownie przetestowany po stronie dostawcy i Klienta w okresie trzech miesięcy. Testy poprzedzone zostały szkoleniem z zakresu obsługi ExpertWMS®. Intensyfikacja testów nastąpiła pod koniec projektu, etap ten zazębiał się czasowo z innymi pracami wdrożeniowymi.
Metodyka prac zakładała bieżące weryfikowanie przygotowanej check listy funkcjonalności WMS. Przygotowaliśmy różne scenariusze testowe łączące to, jak Klient pracuje z tym, jak przygotowaliśmy system ExpertWMS®. Dla każdej pozycji naszej listy odbywały się najpierw testy po stronie Klienta, a następnie dostawcy. Nawet jeśli Klient zaznaczał, że dana funkcjonalność u niego działa, to po naszej stronie i tak odbywały się testy końcowe – dopiero na ich podstawie konkretną pozycję na naszej check liście zaznaczaliśmy „na zielono”. Jeśli Klient zgłaszał błędy, dokonywaliśmy poprawek i ponownie przeprowadzaliśmy dwutorowe testy.
Uruchomienie systemu ExpertWMS® Smart odbyło się z końcem grudnia 2020 roku, zgodnie z założeniami.
Poprzedni system, z którego Design Light korzystał przed wdrożeniem ExpertWMS® nie zawierał sprawnej wymiany danych z systemem ERP i nie posiadał integracji z kurierami. Klient wiedział, że decydując się na nowoczesny system WMS będzie miał zapewnione wszystkie powyższe funkcjonalności w standardzie, a do tego zyska dodatkowe możliwości. Wdrożenie oprogramowania ExpertWMS® pozwoliło na poprawę zarządzania magazynem widoczną od już od pierwszego miesiąca po uruchomieniu. Pełną satysfakcję Klient odnotował po 3 miesiącach pracy w systemie ExpertWMS® Smart.
Korzyści wskazane przez Klienta:
– LEPSZA ORGANIZACJA PRACY – dedykowane procesy odwzorowane w systemie: kompletacja strefowa
– SZYBSZY PROCES KOMPLETACJI – grupowanie zamówień dla jednego Klienta, uproszczenie procesu
– OPTYMALIZACJA ŚCIEŻKI ZBIÓRKI TOWARU – dedykowana kolejka: stworzona marszruta magazynowa w systemie, oszczędność czasu
– MNIEJ BŁĘDÓW W REALIZACJI ZAMÓWIEŃ – więcej kontroli nad kompletowaniem i wydawaniem towarów
– UPROSZCZENIE I PRZYSPIESZENIE WYSYŁEK – zarządzanie wydrukami listów przewozowych, kurierzy w całości obsługiwani przez magazyn, duże uproszczenie procesu
– WZROST WYDAJNOŚCI PRACY – automatyzacja procesów, usprawnienie zarządzania, podniesienie efektywności magazynu
– RAPORTOWANIE, NADZÓR NAD WYDAJNOŚCIĄ PRACY – nowa jakość kontroli, generowanie raportów, możliwość analizowania wydajności pracy pracowników – co przełożyło się na wdrożenie u Klienta systemu premiowego
– PEŁNE TRACEABILITY – rejestrowanie numeru partii, cech towarów, pełna kontrola stanów magazynowych i zarządzanie metodami wydań
– HARMONOGRAM WYSYŁEK – do godz. 12.00 wydania realizowane są w ten sam dzień, po godz. 12 na kolejny dzień – lepsza obsługa Klientów końcowych, wzrost zadowolenia i pozytywnych ocen dla firmy
– SZYBSZE WDRAŻANIE NOWYCH PRACOWNIKÓW – szybkie i łatwe przeszkolenie nowych pracowników
„Dzięki pracy w systemie ExpertWMS® człowiek „z ulicy” jest po 7 dniach gotowy do pracy. Niedawno w tak krótkim czasie wdrożyliśmy nowego pracownika, który po miesiącu pracy osiągnął największą wydajność spośród zespołu magazynierów. Dzięki raportom w systemie mamy tą wiedzę. To odpowiednie narzędzie, by lepiej zarządzać pracą magazynu i osiągać lepsze efekty.” – Kierownik Logistyki Design Light.
Warto podkreślić wkład Klienta w sukces projektu – na każdym etapie było widoczne jego zaangażowanie i to zarówno od strony logistycznej, jak i wsparcia IT. Obrany model współpracy można śmiało określić jako wzorowy. Klient był na bieżąco informowany o postępach prac wdrożeniowych, od początku do końca projektu czynnie w nim uczestniczył, co przełożyło się na sukces. Efekty wdrożenia mówią same za siebie. Wystarczy przyjrzeć się zmianom w ilości linii realizowanych przez magazyn. Dane liczbowe z raportów są imponujące:
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas
Powiązane wpisy
Dziękujemy za przesłanie formularza!
Nasz zespół skontaktuje się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.
Dziękujemy za przesłanie aplikacji.
Uprzejmie Informujemy, że do procesu rekrutacji zaprosimy wybranych kandydatów.
Nie znalazłeś wszystkich informacji? Nasz dział HR jest dla Ciebie.
Wszelkie pytania możesz kierować na adres praca@dataconsult.pl.