Specyfika obsługi magazynów odzieżowych wiązie się przede wszystkim z koniecznością zarządzania operacjami magazynowymi na poziomie pojedynczych sztuk oraz rejestracją cech charakterystycznych dla danego asortymentu, takich jak kolekcja, wzór, rozmiar, kolor czy odcień w całym łańcuchu logistycznym.
Wyzwania dla branży fashion to ciągła zmienność asortymentu, wiele wariantów danego produktu, bardzo duża rotacja zapasów w magazynach i konieczność szybkiego reagowania na potrzeby klientów. Dodatkowo znaczna część towarów jest produkowana i transportowana z krajów azjatyckich, co wydłuża proces dostawy i wymaga dokładnego planowania logistycznego z dużym wyprzedzeniem czasowym. Bez automatyzacji procesów i wsparcia systemu WMS, klient nie jest w stanie optymalnie zarządzać gospodarką magazynową.
Istnieje wiele rozwiązań optymalizujących logistykę magazynową dla branży odzieżowej od organizacyjnych, poprzez informatyczno-logistyczne, aż do zastosowania automatyki magazynowej.
Wśród nich warto wymienić wykorzystanie Multi-Order-Picking i/lub Pick&Sort, czyli kompletację wielu zamówień naraz z możliwością rozsortowania asortymentu pod konkretne wysyłki. System WMS planuje odpowiednio dokumenty i towary, grupując je w jedną listę pickingową. Operator w trakcie jednego przejścia przez magazyn, najbardziej optymalną trasą wyznaczoną przez system WMS, zbiera towary zgodnie z jego poleceniami. Często w operacjach tego typu, w celu usprawnienia pracy magazynu, wykorzystywane są również wózki kompletacyjne z obsługą put to light.
Kolejnym rozwiązaniem często stosowanym przy branży fashion jest kompletacja w strefach z obsługą Zone Picking, w tym np. wydzielenie strefy składowania odzieży na wieszakach, gdzie towary są lepiej zabezpieczone przed możliwymi uszkodzeniami, czy zabrudzeniem.
System WMS musi również obsłużyć rejestrację dodatkowych czynności wykonywanych usługowo dla klientów. Mówimy o rozwieszaniu ubrań na wieszakach, metkowaniu, zakładaniu zabezpieczeń antykradzieżowych, czy też o prasowaniu.
Także systemy automatyki magazynowej zintegrowane z rozwiązaniem klasy WMS pozwalają usprawnić pracę magazynu odzieżowego, od zastosowania systemów transportu podwieszanego, poprzez urządzenia sortujące i przenośniki w pełni automatyczne, czy kompletację półautomatyczną z wykorzystaniem pick by voice, czy okularów AR.
Coraz więcej firm odzieżowych decyduje się na zaimplementowanie technologii RFID. Proces ten rozpoczyna się wszyciem tagu RFID w metkę przez producenta. Od tej chwili każda sztuka jest identyfikowana unikatowym numerem zapisanym w tagu RFID w standardzie EPC. Dla producentów jest to istotne, gdyż mogą śledzić lokalizację każdej sztuki wyprodukowanej odzieży, jak i zautomatyzować procesy kompletacji i wydania. Magazyny, centra dystrybucyjne i sklepy, dzięki wykorzystaniu bramek i tuneli RFID, mogą płynnie zarządzać dostawami zarówno pojedynczych sztuk, jak i opakowań zbiorczych, kompletować zamówienia, jak i kontrolować wydania. Tagi RFID, po wykorzystaniu w logistyce, są następnie wykorzystywane w sklepach jako system antykradzieżowy i przyśpieszający skanowanie zakupionych produktów.
Osobnym tematem wymagającym omówienia jest sprzedaż odzieży w modelu e-commerce. Rynek fashion w tym kanale charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem zamówień, gdzie dokumenty jednopozycyjne mogą przekraczać 50% wszystkich zamówień. Towary z zamówień wielopozycyjnych to często ten sam asortyment różniący się tylko rozmiarem, który i tak wróci do magazynu w formie zwrotu. Obsługa tychże zwrotów to jeden z podstawowych procesów logistycznych w kanale sprzedaży internetowej i wymaga usprawnienia i zautomatyzowania przez system WMS.
W magazynach wysyłki e-commerce stosuje się m.in. algorytmy zatowarowania stref kompletacji, Multi-Order-Picking i/lub Pick&Sort z algorytmami łączenia dyspozycji, wózki kompletacyjne, optymalne ścieżki pobierania towarów, strefowość z uwzględnieniem strategii S-shape, Midpoint, Return, czy Largest gap, integrację z kurierami, czy automatyczne wydruki.
Jako przykład wdrożenia rozwiązania WMS firmy DataConsult w branży odzieżowej możemy podać generalnego dystrybutora markowej odzieży dziecięcej, specjalizującego się w obsłudze logistycznej klientów indywidualnych sklepów z Grupy, jak i tychże sklepów na całym świecie.
Podstawowe dane o magazynie:
Wprowadzenie naszego systemu WMS usprawniło logistykę magazynową w wielu obszarach. Warto wspomnieć o tym, że:
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas
Powiązane wpisy
Dziękujemy za przesłanie formularza!
Nasz zespół skontaktuje się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.
Dziękujemy za przesłanie aplikacji.
Uprzejmie Informujemy, że do procesu rekrutacji zaprosimy wybranych kandydatów.
Nie znalazłeś wszystkich informacji? Nasz dział HR jest dla Ciebie.
Wszelkie pytania możesz kierować na adres praca@dataconsult.pl.