Spis treści
ToggleRok 2021 został okrzyknięty rekordowym rokiem dla rozwoju logistyki magazynowej. Tendencja wzrostowa nadal się utrzymuje się, a szczególnie rozwojowa jest logistyka dla e commerce. Coraz szersze grono przedsiębiorców odpowiada na nowe wyzwania logistyczne i szuka bardziej efektywnego sposobu zarządzania magazynem. Gwałtowny wzrost liczby klientów z kanału e-commerce przekłada się na inwestycje w system WMS dla e-commerce. Enterprise Resource Planning, z którego najczęściej korzystają firmy handlowe, pozwala co prawda kontrolować stany magazynowe w sklepie internetowym, ale nie ma tak rozbudowanych możliwości jak program WMS typowo do zarządzania magazynem.
Logistyka w sklepie internetowym to wszystko, co dzieje się z zamówieniem od momentu kliknięcia „kup” aż do tego, gdy paczka trafi pod drzwi.
Etapy takiej logistyki dzielimy na:
Dlaczego logistyka ecommerce jest taka ważna? Bo od tego, jak sprawnie działa cały ten proces, zależy czy Klient będzie zadowolony z zakupów i czy wróci do sklepu następnym razem.
Obsługa logistyczna e commerce to cały proces, który zaczyna się od momentu złożenia zamówienia przez Klienta, a kończy na dostarczeniu paczki pod wskazany adres. To bardzo ważne, żeby ten proces był dobrze zorganizowany, bo od tego zależy zadowolenie Klientów i sukces sklepu.
Co to oznacza w praktyce?
Dlaczego logistyka jest taka ważna?
Warehouse Management System optymalizuje wszystkie operacje logistyczne, jest nieodzowny przede wszystkim na etapie kompletacji, ale też wysyłki towarów. Gwarantuje pełną zgodność zawartości przesyłki z zamówieniem klienta. Nawet jeśli liczba zamówień gwałtownie wzrasta, np. z okazji sezonowych wyprzedaży, dzięki WMS magazyn jest w stanie obsłużyć je wszystkie, bez opóźnień.
System zarządzania magazynem rzadko działa samodzielnie, jest zintegrowany z systemami ERP, firmami kurierskimi, a także platformami e-commerce, dzięki czemu widoczność towarów w sklepach online przekłada się automatycznie na stany magazynowe i kontrolę towarów w łańcuchu dostaw. Zyskują na tym nie tylko same sklepy internetowe, ale również ich klienci. Z systemem WMS kupujący mają wiedzą, kiedy ich zamówienie jest na etapie pakowania, a kiedy wysyłki, są informowani o przybliżonym czasie realizacji zamówienia.
Informacje o statusach zamówień, przyspieszenie kompletacji i wysyłki, uproszczona realizacja zwrotów – to ukłon w stronę klienta sklepu internetowego. Lepsza obsługa kanału e-commerce jest możliwa dzięki systemowi WMS i jego implementacji w odpowiednim czasie.
Moment, w którym firma prowadząca sprzedaż w modelu e-commerce powinna rozważyć wdrożenie systemu WMS, będzie się różnił chociażby w zależności od rodzaju asortymentu, który jest sprzedawany. Niektóre firmy będą go potrzebowały już w pół roku od pierwszej wysłanej paczki, inne będą dojrzewały do tej decyzji dłużej. Istnieją pewne sygnały i uniwersalne przesłanki, które jednoznacznie wskazują, że dany sklep internetowy powinien rozpocząć proces poszukiwania dostawcy systemu WMS. Są to:
Powyższe problemy mogą występować pojedynczo lub, co gorsza, kumulować się – a to kompletnie dezorganizuje pracę sklepu internetowego. Co więcej, brak odpowiedniego systemu IT może doprowadzić do „odpłynięcia” dotychczasowych klientów do konkurencji, która zaoferuje sprawniejszą obsługę, nawet kosztem nieco wyższej ceny. Czasy, kiedy mówiło się, że „klient nie zając, nie ucieknie” już dawno minęły.
Nie ma co ukrywać, że klienci stali się dziś bardziej wymagający. Większość z nich realizując zakupy w kanale e-commerce sprawdzi opinie innych kupujących. Konsument szuka bowiem gwarancji, że zakup towarów w danym sklepie będzie udany. Klienta e-commerce interesuje nie tylko najniższa cena. Na czym jeszcze mu zależy?
Poza możliwie najniższą ceną, klient decydujący się na zakup w sklepie internetowym wymaga:
Czy sam system e-commerce jest w stanie sprostać wszystkim tym oczekiwaniom? Tak, pod warunkiem, że ilość obsługiwanych zamówień w miesiącu nie przekracza kilkuset, a ich sumaryczna ilość rozkłada się równomiernie na cały miesiąc, a nie kumuluje w ciągu kilku dni. Kolejnym warunkiem jest brak planów na rozwój biznesu i utrzymywanie portfolio klientów oraz asortymentu na stałym poziomie.
Co jeśli mamy w planach rozwój sklepu, a klientów i zamówień przybywa w tempie wykładniczym, dodatkowo mamy poczucie narastającego chaosu i utraty kontroli? Po pierwsze należy „zatrzymać się” na chwilę i zidentyfikować źródło problemu. W 95% przypadków wąskim gardłem, które generuje problemy będzie magazyn i brak wdrożonego, zaawansowanego systemu WMS, który sprawnie zarządza towarem znajdującym się w magazynie naszego e-commerce.
Wdrożenie nowoczesnego systemu wms e commerce przynosi korzyści zarówno firmie, jak i klientowi.
Korzyści dla sektora ecommerce logistyka:
Korzyści dla klientów sklepu online
Za największą zaletę integracji platformy marketplace z Warehouse Management System uważana jest olbrzymia oszczędność czasu. Dzięki synchronizacji i bieżącej aktualizacji informacji program magazynowy do sklepu internetowego zmniejsza ilość czasu poświęcanego na ręczne wprowadzanie danych do systemów. Ten z kolei można poświęcić na realizację dodatkowych zadań związanych z realizacją zamówienia.
Integracja systemu sprzedażowego z WMS pozwala w czasie rzeczywistym wprowadzać nowe produkty do sprzedaży, która odblokowują się w sklepie już w chwili przyjęcia ich na stan magazynowy. To duże ułatwienie w e-handlu i większe prawdopodobieństwo zwiększenia przychodów.
Wdrożenie systemu WMS w sklepie internetowym pozwala również zminimalizować ilość pomyłek. Klient otrzymuje dokładnie ten produkt, który zamówił dzięki temu, że system WMS precyzyjnie wskazuje magazynierom jego lokalizację w trakcie kompletacji zamówienia. Pracownik z pomocą skanera kodów kreskowych pobiera właściwy produkt, a zmiana ilości towaru w magazynie jest momentalnie odnotowywana przez program WMS i widoczna na stronie www sklepu. Sprawny przepływ towarów pozwala osiągnąć przewagę na rynku e-commerce.
Sklepy internetowe nie mogą sobie pozwolić na wysyłki zamówień posiadających liczne błędy. To dla nich duża strata finansowa i ryzyko utraty klientów. Dlatego efektywna kompletacja jest kluczowa na rynku handlu elektronicznego.
System WMS pozwala również na bieżąco monitorować status zamówienia i na bieżącego „podglądać” pracę magazynu. Wiemy, na jakim etapie jest realizacja wszystkich zamówień, możemy też sprawdzać kolejkę zamówień do zrealizowania, ilość zwrotów i reklamacji.
Wciąż wiele firm sprzedających w kanale e-commerce uważa, że system zarządzania magazynem nie jest dla nich. Większość boi się skomplikowanego systemu, uważa, że program magazynowy do sklepu internetowego nie jest im potrzebny zważywszy na wielkość magazynu, który posiadają. Tymczasem istnieje na rynku szereg rozwiązań przygotowanych do szybkiego wdrożenia i łatwych w obsłudze, np. ExpertWMS® Smart. Jest to system WMS, który posiada predefiniowane procesy logistyczne. Wdrożenie gotowego WMS nie jest tak czasochłonne i kosztowne jak implementacja dedykowanego rozwiązania, a efekty w zakresie zarządzania magazynem potrafią być natychmiast widoczne.
Nie należy się bać obsługi WMS, ponieważ dostawcy gwarantują użytkownikom pakiet szkoleń i krok po kroku przeprowadzającą przez funkcjonalności management system. Nawet jeśli użytkownik dokona niechcianych zmian w procesach swojego WMS, ma zapewniony serwis gwarancyjny realizowany przez doświadczoną asystę techniczną.
Godny polecenia program magazynowy do sklepu internetowego to taki, który „rośnie” wraz z rozwojem firmy. WMS dla e commerce w logistyce musi nadążać za sprzedażą w kanale internetowym. W tym celu powinien posiadać przede wszystkim szereg funkcjonalności usprawniających proces kompletacji oraz rozbudowany moduł wms packing. Jednak przede wszystkim powinien być stale udoskonalany (aktualizowany do nowszych wersji). Żaden management system nie „stoi w miejscu”, ponieważ jest przez autorów dostosowywany do zmieniających się potrzeb ich klientów. Podobnie jak nie ma dwóch takich samym magazynów, nie ma identycznych „wms e-commerce”. Dostępne na rynku systemy WMS mają wprawdzie podobne funkcje, ale sposób ich działania jest inny i przede wszystkim różne są możliwości rozwoju tych rozwiązań. Warto zatem dokładnie rozeznać rynek systemów WMS dla e-commerce przed decyzją o implementacji jednego z nich.
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas
Powiązane wpisy
Dziękujemy za przesłanie formularza!
Nasz zespół skontaktuje się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.
Dziękujemy za przesłanie aplikacji.
Uprzejmie Informujemy, że do procesu rekrutacji zaprosimy wybranych kandydatów.
Nie znalazłeś wszystkich informacji? Nasz dział HR jest dla Ciebie.
Wszelkie pytania możesz kierować na adres praca@dataconsult.pl.