Dynamiczny rozwój sektora e-commerce w 2021 roku będzie stanowił siłę napędową dla logistyki w roku 2022. Sklepy internetowe, a w szczególności logistycy zajmujący się ich obsługą, mają wysoko postawioną poprzeczkę, aby pokonać wyniki osiągnięte w post pandemicznej obsłudze klienta. Stawia to przed przedsiębiorcami bardzo ważne pytanie – czy mój magazyn jest w stanie sprawnie realizować wszystkie zamówienia? W poniższym artykule przedstawimy najważniejsze elementy systemu WMS dla branży e-commerce, które pozwalają sprawnie realizować zamówienia internetowe.
Elementy „must have”, które, niezależnie od obowiązujących trendów, muszą pojawić się w systemie WMS firmy sprzedającej swoje produkty online:
Integracja ERP/Marketplace
Sprzedaż w modelu e-commerce wiąże się ze sporym wyzwaniem – marka musi skupiać się na rozwijaniu swojej oferty na wielu platformach jednocześnie, np. Allegro, Amazon, Ceneo itp. Wszystkie te działania ułatwiają różnego rodzaju aplikacje do automatyzacji sprzedaży.
System WMS, aby nie zaburzać wypracowanego modelu biznesowego, również musi być dostosowany do pojawiających się potrzeb ze strony przedsiębiorców. Integracja z platformami automatyzującymi sprzedaż jest funkcjonalnością stawianą jako wymóg w trakcie rozmów handlowych w DataConsult.
Dołączenie systemu WMS do już istniejącego obiegu realizacji zamówień z poziomu systemów ERP/Marketplace skutkuje osiągnięciem oszczędności w zakresie automatyzacji:
- obsługi zamówień – zamówienia sprzedaży wystawione w serwisach internetowych nie muszą być dodatkowo ręcznie weryfikowane, tylko mogą zostać bezpośrednio przekierowane do magazynu,
- stanu magazynowego – systemu WMS kontroluje stan magazynowy asortymentów, dzięki czemu systemy zewnętrzne mogą na bieżąco aktualizować dostępność towaru w sklepie internetowym lub platformach sprzedażowych, na których realizowane są aukcje,
- obsługi klienta – zamówienia realizowane w modelu połączenia ERP/platforma sprzedażowa + WMS pozwalają zastosować szereg powiadomień dla klientów o etapie, na jakim znajduje się obsługiwane zlecenie. Klienci otrzymują rzeczywiste informacje o postępie kompletacji, statusie pakowania oraz momencie wysłania (przekazania paczki kurierowi).
Metody kompletacji
Kluczowym obszarem, w którym system WMS usprawnia działania magazynu firm sprzedających w modelu e-commerce jest strefa kompletacji. System zarządzania magazynem umożliwia zastosowanie zaawansowanych modeli pracy w strefie zbiórkowej w zależności od typu obsługiwanych zamówień. W trakcie wdrożeń najpopularniejszymi metodami stosowanymi do realizacji zleceń są:
- Kompletacja falowa (uwzględniająca zamówienia jednopozycyjne) – metoda zbiórki, która realizowana jest z wykorzystaniem wózka kompletacyjnego, do którego trafiają wszystkie zamówienia jednopozycyjne (bez sortowania, np. do kuwet). System WMS w momencie otrzymania z systemu zewnętrznego zamówienia składającego się z jednej pozycji (oraz ilości 1 sztuki) odpowiednio planuję zbiórkę zlecenia i przydziela go do realizacji z większą grupą zamówień np. pod konkretnego kuriera lub trasę (krajowa, eksportowa).
- Kompletacja pick&sort (uwzględniająca zamówienia wielopozycyjne) – metoda zbiórki, która realizowana jest z wykorzystaniem wózka kompletacyjnego odpowiednio dostosowanego do konieczności przeprowadzenia sortowania w trakcie kompletacji. Wózek posiada dodatkowe poziomy z odpowiednimi pojemnikami kompletacyjnymi, do których trafiają produkty (1 kuweta = jeden adres wysyłkowy).
- Kompletacja hurtowa – metoda kompletacji przewidująca realizację jednego lub kilku zamówień zawsze pod konkretnego kontrahenta. Sprawdza się w sytuacji, gdy firmy, oprócz sprzedaży detalicznej w modelu e-commerce, prowadzą również obsługę w modelu B2B (możliwość wysyłki ilości paletowych).
- Kompletacja strefowa (uwzględniająca obsługę towarów gabarytowych) – metoda zbiórki, która doskonale sprawdza się w sytuacji, gdy w magazynie występuje zróżnicowany towar pod względem wagowym lub objętościowym. Asortymenty z różnych stref (np. towar drobnicowy lub towar gabarytowy) mają przypisane oddzielne metody zbiórki i finalnie są konsolidowane na stanowisku pakowania.
Powyżej opisane metody stanowią podstawę w sprawnie funkcjonującym magazynie e-commerce. Eliminują dezorganizację pracy zespołu kompletującego zamówienia, a przede wszystkim zapewniają bardzo dużą efektywność realizowanych zleceń.
Stanowisko pakowania
Miejsce, w którym może wystąpić „wąskie gardło” w trakcie obsługi zamówień z kanału e-commerce to zdecydowanie stanowisko pakowania. Dobrze zorganizowane stanowisko, w którym każdy element jest świadomie zaprojektowany, pozwala zaoszczędzić czas na realizacji takich elementów, jak: foliowanie, etykietowanie, dokładanie gratisów itp.
Istotnym elementem, który optymalizuje system WMS na stanowisku pakowania jest integracja z kurierem i generowanie listu spedycyjnego. Wśród naszych wdrożeń spotykamy się z następującą organizacją:
- Automatyczne przygotowanie listu spedycyjnego przed rozpoczęciem pakowania – jest to preferowany sposób obsługi zamówień. Jeśli występuje jasno zdefiniowana metoda wysyłki i znana jest wielkość paczki jaka zostanie wysłana, to system WMS w tle (bez ingerencji operatora) generuje etykietę spedycyjną. Do pakowania dopuszczone są tylko i wyłącznie zamówienia posiadające przygotowany list spedycyjny. W przypadku błędnych danych wysyłkowych następuje powiadomienie administratora z działu obsługi klienta. Operację pakowania ogranicza się tylko i wyłącznie do wydruku listu spedycyjnego i fizycznego spakowania zamówienia.
- Generowanie listu spedycyjnego w trakcie pakowania – zdarzają się przypadki, gdzie towar nie jest odpowiednio sparametryzowany (waga, objętość), przez co nie da się oszacować wymiarów paczki systemowo (np. wysyłka paczkomatem InPost – konieczność określenia wielkości skrytki). W tej sytuacji generowanie oraz drukowanie paczki spedycyjnej odbywa w trakcie pakowania – użytkownik musi uzupełnić parametry wymagane przez kuriera. Schemat tego działania również zwiększa wydajność operacyjną stanowiska pakowania i pozwala na wygenerowanie listu spedycyjnego w kilka sekund. Natomiast minus stanowią sytuacje, gdy wystąpią błędne dane w adresie wysyłkowym – użytkownik musi chwilowo przerwać swoją pracę i skontaktować się z administratorem.
Jak sprawnie realizować zamówienia internetowe z systemem ExpertWMS®?
Analizując i uwzględniając potrzeby naszych klientów obsługujących kanał e-commerce doskonalimy system ExpertWMS® w każdym kwartale, np. jedna z ostatnich aktualności uwzględnia dodanie inteligentnych narzędzi do obsługi zwrotów w e-commerce. Projektowane funkcjonalności pozwalają na sprawne i skuteczne wprowadzanie nowych procedur do obsługi zamówień internetowych. Dzielimy się zdobytą wiedzą z klientami i potrafimy doskonale odpowiedzieć na pytanie: „Jak sprawnie realizować zamówienia internetowe?”. Metody pracy, które obraliśmy w trakcie obsługi klientów z branży e-commerce, przekładają się na skuteczne wdrożenia systemów WMS, których efektem jest opłacalność – szybki zwrot z inwestycji.
Autor: Arkadiusz Włoch