


Profil Klienta
JM Innovative Cosmetics Sp. z o.o. to polska firma kosmetyczna specjalizująca się w tworzeniu luksusowych i innowacyjnych produktów i zabiegów do pielęgnacji twarzy. Jest właścicielem prestiżowych marek Yonelle i Medestelle, które od lat wyznaczają najwyższe standardy w segmencie premium.

Cele projektu
Wraz z dynamicznym rozwojem firmy i jej marek, JM Innovative Cosmetics Sp. z o.o. dążyło do uzyskania niezależnej, eksperckiej analizy procesów magazynowych. Klientowi zależało na identyfikacji obszarów wymagających optymalizacji oraz na długofalowym wsparciu w zakresie logistyki wewnętrznej.
Proces i etapy działań:
Początkowo współpraca z Klientem obejmowała standardowe doradztwo logistyczne, w ramach którego przeprowadzono szczegółową analizę wszystkich procesów logistycznych. Następnie, na podstawie wyników analizy zidentyfikowano obszary wymagające optymalizacji oraz zaproponowano konkretne zmiany, mające na celu usprawnienie funkcjonowania logistyki.
Po zakończeniu tego etapu i przedstawieniu rekomendacji, firma JM Innovative Cosmetics Sp. z o.o. zdecydowała się na podjęcie dalszej współpracy z naszym działem doradztwa logistycznego, co otworzyło drogę do kolejnych prac. W kolejnym etapie współpracy skupiono się na wdrożeniu zaproponowanych zmian, a także na zapewnieniu długofalowego wsparcia, w ramach którego wprowadzone zostały działania cykliczne, celem monitorowania i oceny efektów.
- Przeprowadzono kilkukrotne pomiary oraz obserwacje dla procesów kompletacji oraz pakowania dla kanałów B2B i B2C w celu określenia KPI
- Weryfikowano stany magazynowe
- Prowadzono działania z zespołem managerów po stronie Klienta.
Efekty projektu:
W wyniku I etapu doradztwa logistycznego zdefiniowano następujące obszary do poprawy:
Zarządzanie danymi i raportowaniem:
- Zbieranie i raportowanie danych
- Raportowanie dat ważności towarów w magazynie
- Cykliczna analiza towarów nierotujących
Zarządzanie personelem i zadaniami:
- Zastępowalność stanowisk, dynamiczne zarządzanie kompletacją
- Zarządzanie pracą i zadaniami pracowników
Optymalizacja przestrzeni magazynowej:
- Zmiany w systemach składowania
- Reorganizacja oraz wydzielenie stref magazynowych
- Prawidłowe oznaczenia lokalizacji magazynowych
- Wydzielenie strefy kompletacji, wraz z ułożeniem towarów wg. grup oraz rotacji
- Zarządzanie towarami niehandlowymi
Usprawnienie procesów operacyjnych:
- Zmiana procesów przyjęcia dostaw oraz kontroli jakości
- Zmiana procesów zwrotów i reklamacji
- Zmiana procesów kompletacji, pakowania oraz wysyłki
- Wprowadzenie kompletacji grupowej
- Zmiana procesów zatowarowania
- Minimalizacja papierowego obiegu dokumentów w magazynie
- Zmiany funkcjonalności programu klasy WMS
W wyniku etapu II:
-
- Określono kluczowe KPI magazynowe dla Klienta
- Wprowadzono nowe raportowanie braków, pomyłek oraz wyliczanie współczynników błędów
- Łukasz Wilk pełnił także role wsparcia w procesie rekrutacji nowego kierownika magazynu, przygotował macierz kompetencji oraz zakres obowiązków
- Łukasz Wilk dodatkowo przez cały czas trwania projektu wspierał merytorycznie osoby zarządzające logistyki.
- Stworzono i wprowadzono system premiowy dla pracowników magazynu
- W trakcie trwania projektu Klient zdecydował się na wynajem dodatkowej przestrzeni, dla której została zaprojektowana koncepcja logistyczna przez zespół doradztwa.
Korzyści z podjętych działań:
- Zwiększenie wydajności magazynu:
Optymalizacja procesów znacząco podniosła efektywność pracy magazynu, umożliwiając lepsze wykorzystanie zasobów. Zmiana szczególnie była widoczna dla procesu kompletacji , poprzez wprowadzenie kompletacji metodą multipicking. - Rezerwy wydajności: Po zakończonej optymalizacji magazyn zyskał dodatkowe rezerwy operacyjne, które mogą zostać wykorzystane w przyszłości w miarę wzrostu zapotrzebowania.
- Dynamiczne zarządzanie pracą: Dzięki wdrożonym zmianom możliwe stało się bardziej elastyczne i dynamiczne zarządzanie zadaniami oraz personelem w magazynie, a także lepszą adaptację do zmieniających się warunków i potrzeb operacyjnych.
- Zwiększenie pojemności operacyjnej magazynu: Dzięki odpowiedniej koncepcji logistycznej dla nowej przestrzeni magazynowej, zwiększono pojemność magazynu o 66%.

"Marka Premium zasługuje na logistykę na najwyższym poziomie - był to cel, którym kierowałem się przez cały czas trwania projektu doradczego.
Z perspektywy czasu widzę, jak wiele udało się wspólnie osiągnąć w zakresie optymalizacji logistyki wewnętrznej Klienta, dostarczając mu realną wartość biznesową."
Łukasz Wilk, Kierownik zespołu Doradztwa Logistycznego
Czas realizacji projektu:
Doradztwo logistyczne bazowe 03 - 05.2023r.
Wsparcie logistyki wewnętrznej Klienta w okresie 07.2023 -02.2024r. oraz 10.2024r.

„Współpraca z panem Łukaszem Wilkiem to gwarancja rozwiązań logistycznych idealnie dopasowanych do specyficznych potrzeb firmy. Jego ekspercka wiedza i doświadczenie przyczyniły się do znaczącej poprawy efektywności operacyjnej naszego magazynu, zapewniając realne korzyści i wysoki poziom profesjonalizmu na każdym etapie współpracy."
Wioletta Skawska, Quality Director of YONELLE

Autor - DataConsult
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas
Powiązane wpisy