Dzisiejsza sytuacja na rynku związana z Covid-19 zmusiła większość branż do weryfikacji swoich kanałów dystrybucji i w rezultacie do dostosowania sprzedaży pod obsługę e-commerce (kanału internetowego). Logistyka w dzisiejszych czasach mierzy się z wyzwaniami, jakich nie było jeszcze kilka lat temu. Jednym z takich wyzwań jest obsługa zwrotów, których intensywność wzrasta. Praktycznie w każdym przedsiębiorstwie, sklepie internetowym czy hurtowni mamy możliwość zwrotu towaru – nawet na 30 dni od jego zakupu. W takiej sytuacji nasuwa się pytanie – Jak przygotować magazyn do obsługi towarów zwracanych przez Klientów?
Każde przedsiębiorstwo charakteryzuje się własną, wypracowaną przez lata i swoje doświadczenia – procedurą przyjmowania zwrotów. Nie ma unikalnego, wypracowanego modelu, z którego korzystałyby wszystkie przedsiębiorstwa. Przed przyjęciem zwrotu towaru powinniśmy pamiętać o odpowiedniej organizacji magazynu, czyli wcześniejszym wyznaczeniu lokalizacji (lub strefy) przeznaczonej jedynie do obsługi zwrotów. Istotne jest by wyznaczony obszar nie był używany przy wykorzystaniu innych procesów magazynowych. Możemy w ten sposób uniknąć zakłóceń w magazynie, co skutkuje zmniejszeniem występujących komplikacji.
Pierwszym krokiem jest przyjęcie zwróconego towaru na magazynie, jego ogólna ocena jakościowa oraz sprawdzenie powodu zwrotu czy reklamacji. Drugi krok to już konkretna kontrola opakowania oraz jego zawartość. Weryfikujemy czy zwracany towar jest zgodny i nadaje się do dalszej dystrybucji w niezmienionej formie, do przeceny czy utylizacji. W dalszym etapie rejestrujemy odpowiednie dokumenty związane ze zwrotem w systemie WMS oraz zintegrowanym systemie ERP. Następnie magazynier odkłada towar na określoną strefę zwrotu lub lokalizację w magazynie, w której towar oczekuje na dalsze operacje. Towar może zostać zablokowany przez kontrolę jakości, wtedy nie będzie dostępny do dalszej sprzedaży, aż do momentu zwolnienia z kwarantanny.
Finalnie, po przejściu pozytywnie wszystkich procedur związanych z przygotowaniem i przyjęciem zwrotu, towar otrzymuje odpowiedni status magazynowy i jest udostępniony do wydania nowym klientom.