Spis treści
ToggleOkres pandemiczny zmusił większość branż do weryfikacji swoich kanałów dystrybucji i w rezultacie do dostosowania sprzedaży pod obsługę e-commerce (kanału internetowego). Logistyka w dzisiejszych czasach mierzy się z wyzwaniami, jakich nie było jeszcze kilka lat temu. Jednym z takich wyzwań są zwroty magazynowe, których intensywność wzrasta. Praktycznie w każdym przedsiębiorstwie, sklepie internetowym czy hurtowni mamy możliwość zwrotu towaru – nawet do 30 dni od jego zakupu. W takiej sytuacji nasuwa się pytanie – Jak przygotować magazyn do obsługi towarów zwracanych przez Klientów?
Każde przedsiębiorstwo charakteryzuje się własną, wypracowaną przez lata i swoje doświadczenia – procedurą przyjmowania zwrotów. Nie ma unikalnego, wypracowanego modelu, z którego korzystałyby wszystkie przedsiębiorstwa. Przed przyjęciem zwrotu towaru powinniśmy pamiętać o odpowiedniej organizacji magazynu, czyli wcześniejszym wyznaczeniu lokalizacji (lub strefy) przeznaczonej jedynie do obsługi zwrotów. Istotne jest by wyznaczony obszar nie był używany przy wykorzystaniu innych procesów magazynowych. Możemy w ten sposób uniknąć zakłóceń w magazynie, co skutkuje zmniejszeniem występujących komplikacji.
Zwrot Wewnętrzny jest to dokument magazynowy służący do rejestrowania powrotu produktów do magazynu. Stanowi on dowód na to, że towary pierwotnie pobrane z magazynu, z różnych powodów, trafiają z powrotem na jego półki.
Zwrot wewnętrzny stosuje się w wielu sytuacjach. Oto kilka przykładów:
Dokument zwrotu wewnętrznego pełni istotną rolę w porządnym funkcjonowaniu magazynu i całego łańcucha dostaw:
Dokument ZW to nie tylko kawałek papierka. To narzędzie, które w połączeniu z odpowiednią analizą danych może pomóc firmie w optymalizacji procesów magazynowych, redukcji strat i poprawie efektywności całego łańcucha dostaw.
Szczegółowe informacje na temat wypełniania dokumentu ZW i obiegu powinny być określone w procedurach obowiązujących w konkretnej firmie.
Zwroty magazynowe są kluczowym elementem zarządzania zapasami i mogą mieć różne formy w zależności od kontekstu.
Pierwszym krokiem jest przyjęcie zwróconego towaru na magazynie, jego ogólna ocena jakościowa oraz sprawdzenie powodu zwrotu czy reklamacji.
Drugi krok to już konkretna kontrola opakowania oraz jego zawartości. Weryfikujemy czy zwracany towar jest zgodny i nadaje się do dalszej dystrybucji w niezmienionej formie, do przeceny czy utylizacji.
W dalszym etapie rejestrujemy odpowiednie dokumenty związane ze zwrotem w systemie WMS oraz zintegrowanym systemie ERP.
Następnie magazynier odkłada towar na określoną strefę zwrotu lub lokalizację w magazynie, w której towar oczekuje na dalsze operacje. Towar może zostać zablokowany przez kontrolę jakości, wtedy nie będzie dostępny do dalszej sprzedaży, aż do momentu zwolnienia z kwarantanny.
WMS to bardzo ważny element organizacji, skalowania i standaryzacji procesów związanych z logistyką zwrotną. Dzięki niemu obsługa zwrotów staje się bardziej efektywna, co przekłada się na wyższy poziom zadowolenia klientów. Ponadto, WMS pomaga rozwiązywać różne wyzwania, które pojawiają się w logistyce zwrotnej. Są to między innymi:
Finalnie, po przejściu pozytywnie wszystkich procedur związanych z przygotowaniem i przyjęciem zwrotu, towar otrzymuje odpowiedni status magazynowy i jest udostępniony do wydania nowym klientom.
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas
Powiązane wpisy
Dziękujemy za przesłanie formularza!
Nasz zespół skontaktuje się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.
Dziękujemy za przesłanie aplikacji.
Uprzejmie Informujemy, że do procesu rekrutacji zaprosimy wybranych kandydatów.
Nie znalazłeś wszystkich informacji? Nasz dział HR jest dla Ciebie.
Wszelkie pytania możesz kierować na adres praca@dataconsult.pl.