Fundamentem procesów logistycznych w przedsiębiorstwach jest dystrybucja. Sprawne zarządzanie dystrybucją prowadzi do poprawy jakości i skrócenia czasu dostaw, a także obniżenia jej kosztów, co podnosi poziom satysfakcji klientów i umożliwia uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Przyjrzyjmy się zatem bliżej pojęciu logistyki dystrybucji oraz temu, jakie możliwości otwiera przed dostawcami.
Spis treści
ToggleLogistyka dystrybucji stanowi jedno z ogniw łańcucha dostaw. Polega na dostarczeniu produktu końcowemu klientowi, tj. magazynom pośrednim, hurtowniom, punktom sprzedaży detalicznej lub zakładom produkcyjnym.
Logistyka dystrybucji w przedsiębiorstwie obejmuje szereg czynności, które mają na celu umożliwienie skutecznego dostarczenia produktów docelowym klientom.
Celem logistyki dystrybucji jest przede wszystkim skrócenie czasu i poprawa jakości dostawy. Cele te są możliwe do zrealizowania dzięki wdrożeniu usprawnień procesów, m.in. poprzez zastosowanie systemów WMS czy rozwiązań z zakresu automatyki magazynowej, np. transportu poziomego, wózków systemowych, szaf automatycznych, regałów przesuwnych czy stanowisk pakowania.
Sprawna logistyka w dystrybucji jest możliwa również dzięki wdrożeniu innowacji z zakresu IT, które ułatwiają koordynację pracy różnych działów i sprawne monitorowanie wszystkich procesów. Oprócz wymienionych wcześniej korzyści umożliwiają one także redukcję kosztów logistycznych. Sprawnie zarządzana logistyka dystrybucji w przedsiębiorstwie jest zatem czynnikiem, dzięki któremu możliwe jest zaoferowanie szybszej i sprawniejszej dostawy produktów, a także zaoferowanie niższych cen usług, co finalnie sprowadza się do uzyskania konkurencyjnej przewagi na rynku.
Centrum dystrybucji to obiekt logistyczny, który jest odpowiedzialny za dystrybucję produktów do lokalnych klientów. Centra dystrybucji w Polsce są odpowiedzialne za skuteczne rozdzielania towarów do poszczególnych odbiorców, np. klientów docelowych, magazynów, hurtowni czy nawet zakładów produkcyjnych. W celu usprawnienia procesu dystrybucji centra dystrybucyjne często powstają w dużych ośrodkach miejskich lub w parkach przemysłowych z dobrym dostępem do infrastruktury drogowej lub kolejowej.
Dystrybucja i logistyka to pojęcia, które przez osoby nieposiadające specjalistycznej wiedzy mylnie traktowane są jako tożsame. Dlatego też należy rozróżnić istotę działania centrum logistycznego od centrum dystrybucji. Centrum dystrybucji można traktować jako część centrum logistycznego, którego istotą funkcjonowania jest dostarczanie towaru do lokalnych klientów. W przypadku centrum logistycznego mówimy natomiast o większej jednostce, która jest odpowiedzialna za całościową komunikację z producentami oraz organizowanie wszystkich łańcuchów dostaw.
Utworzenie centrów logistycznych pozytywnie wpłynęło na gospodarkę. Pozwoliło złagodzić negatywne skutki ruchu kołowego w miastach (np. niszczenie nawierzchni drogowej), zapewniło większą kompleksowość usług i uelastyczniło konfigurację łańcucha dostaw.
Celem logistyki dystrybucji jest zoptymalizowanie wszystkich operacji w taki sposób, aby spełniały oczekiwania klientów, a jednocześnie usprawniły pracę dostawców. Obniżenie kosztów, minimalizacja błędów, skrócenie czasu dostawy przekładają się na wyższą jakość usług i zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku.
Rozwiązania wspierające logistykę dystrybucji w małych i dużych przedsiębiorstwach można wdrożyć we współpracy z DataConsult, producentem systemu ExpertWMS® 3PL dla operatorów logistycznych.
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas
Powiązane wpisy
Dziękujemy za przesłanie formularza!
Nasz zespół skontaktuje się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.
Dziękujemy za przesłanie aplikacji.
Uprzejmie Informujemy, że do procesu rekrutacji zaprosimy wybranych kandydatów.
Nie znalazłeś wszystkich informacji? Nasz dział HR jest dla Ciebie.
Wszelkie pytania możesz kierować na adres praca@dataconsult.pl.