

Spis treści
ToggleINTEGRACJA WMS Z SYSTEMAMI WSPÓŁPRACUJĄCYMI
System WMS integruje się z systemami nadrzędnymi ERP, ze światem zewnętrznym, z systemami kurierskimi, platformami zakupowymi itp. Integracja z systemami współpracującymi musi zostać przeprowadzona sprawnie – tylko wtedy mówimy o dobrym systemie WMS dla logistyki magazynowej. Integracja z innymi systemami IT nie może wywoływać problemów w działaniu systemu WMS.
1. Integracja z ERP
Jakie warunki muszą być spełnione, aby nowo wdrożony system WMS współpracował bezproblemowo z dotychczas funkcjonującymi w firmie pozostałymi aplikacjami IT?
WMS wdrożony w magazynie współpracuje przede wszystkim z nadrzędnym systemem klasy ERP wspomagającym zarządzanie całym przedsiębiorstwem. Między systemem klasy WMS, a systemem ERP musi nastąpić prawidłowa wymiana danych, która opiera się na ujednoliconych standardach przekazywania informacji. Aby wymiana ta przebiegła sprawnie niewątpliwe wymaga zaangażowania trzech stron uczestników projektu – dostawcy rozwiązania ERP lub jego partnera, przedstawicieli Klienta, u którego miejsce ma wdrożenie oraz dostawcy rozwiązania WMS.
Wymiana danych pomiędzy systemem WMS, a systemem ERP może się odbywać poprzez m.in. wymianę plików, web service, szynę danych, tabele pośrednie lub dostęp do procedur. Komunikacja z dodatkowo wykorzystywanym rozwiązaniem informatycznym może natomiast odbywać się przez sieć bezprzewodową. Standardowo stosowane rozwiązanie z punktu widzenia logistyki magazynowej zakłada, że system ERP odpowiedzialny jest za przechowywanie podstawowych informacji, czy stanów handlowych i magazynowych. Szczegółowe dane związane z surowcami, półproduktami, wyrobami gotowymi oraz ich zestawami, jak i ze specyfikacją towarową (daty ważności, data przydatności, partie towarowe, cechy, parametry segregacji, statusy czy lokalizacje magazynowe) są trzymane w systemie WMS. Zaczytanie podstawowych danych słownikowych z systemu klasy ERP następuje poprzez import do systemu WMS kartotek dostawców, odbiorców i kartotek towarowych. Dyspozycje magazynowe (przyjęcia, wydania) pojawiają się w systemie WMS na podstawie dokumentów dyspozycji z systemu ERP. Operacje magazynowe, które powodują zmianę stanów, tj.: przyjęcia, przesunięcia, wydania, zwroty, czy inwentaryzacja są odnotowywane szczegółowo w systemie WMS, a następnie wybrane kluczowe dane przenoszone są do nadrzędnego systemu.
2. Integracja z automatyką
Jakie warunki muszą być spełnione, aby przy pomocy WMS-a można było sterować instalacjami automatyki magazynowej? Jaka jest tutaj rola dostawcy systemów automatyki?
Logistyka magazynowa obecnie rozwija się w szybkim tempie, przedsiębiorstwa coraz częściej wskazują potrzebę inwestycji w coraz bardziej inteligentne rozwiązania, które pozwolą na efektywniejsze zarządzanie gospodarką. Współcześnie automatyka magazynowa wymaga pełnego wsparcia ze strony rozwiązań informatycznych, bez których to maszyny samodzielnie nie są w stanie wydajnie pracować. Wraz z automatyką magazynową przedsiębiorstwa nabywają specjalne aplikacje informatyczne, które pozwalają na sterowanie ich pracą. Zazwyczaj są to proste rozwiązania, które umożliwiają łatwą integrację z systemem nadrzędnym w magazynie.
Jednym z kluczowych warunków, który musi zostać spełniony, jest wybór właściwego sposobu komunikacji między systemem WMS, a automatyką magazynową. Właściwe odwzorowanie procesów automatyki magazynowej w systemie WMS pozwala na uniknięcie błędów i dużo sprawniejsze zarządzanie. Obecnie system WMS może wspomagać procesy sterowania automatyką w obszarach związanych z: pracą wózków, np. indukcyjnych, sterowaniem szafami kompletacyjnymi, taśmociągami, etykieciarkami, automatycznymi skanerami kodów, a także ma możliwość integracji z wagami elektronicznymi oraz z różnego rodzaju aplikacjami wspomagającymi np. procesy kontroli.
Dostawca systemów automatyki z kolei musi tak samo jak dostawca systemu WMS wykazać się dużym zaangażowaniem w procesie wymiany danych między systemami. Właściwa współpraca między dostawcami w etapie integracji jest kluczem do sukcesu – prawidłowego zakończenia projektu i pełnego wykorzystania możliwości, jakie dają oba rozwiązania.
3. Przykład integracji ExpertWMS® z systemem RFID u Klienta
Firma, w której wdrożono rozwiązanie firmy DataConsult – system ExpertWMS® – buduje i zarządza nowoczesnymi parkami logistycznymi, spełniającymi najwyższe standardy magazynowe na świecie. Magazyn, w którym wdrożono system WMS składa się ze strefy składowania, zbiórkowej, lokalizacji blokowych oraz stref wejściowej i wyjściowej, a jego cechą charakterystyczną jest wielofirmowość. W magazynie realizowane są uzupełnienia zbiórki, kompletacje oraz załadunki dla Klientów, którzy nie wydają towarów w pełnych paletach. Magazyn obsługuje również Klientów, którzy wydają wyłącznie pełne palety, wówczas dla tego Klienta nie ma strefy zbiórkowej i wydanie kompletowane jest bezpośrednio ze składowania. Ponadto wewnątrz magazynu rejestrowane są przesunięcia zarówno jednostek logistycznych, jak i poszczególnych towarów. Jednostki logistyczne w magazynie oznakowane są unikalnymi kodami SSCC, dla części palet prowadzona jest identyfikacja tagami RFID. Dodatkowo magazyn wyposażony jest w sieć anten dostarczających energię do zasilania tagów RFID i jeden czytnik, odbierający sygnały od tagów z całego obszaru magazynu, co pozwala na wyznaczenie lokalizacji otagowanych palet online.
Całkowita integracja systemu ExpertWMS® z wdrożonym w firmie innowacyjnym systemem RFID pozwala na pełną kontrolę i obsługę magazynu. System ExpertWMS® każdorazowo wysyła informację o najmniejszym przesunięciu otagowanej palety do systemu RFID, aby ten potwierdził ruch w magazynie. W systemie WMS znajduje się lista wysłanych realizacji, na której każdy niepotwierdzony ruch jednostki logistycznej przez system RFID zostaje automatycznie zaznaczony czerwonym kolorem w celu jego weryfikacji przez kierownika magazynu. To rozwiązanie wprowadza podwójną kontrolę palet Klienta – skanowanie unikalnych kodów SSCC oraz lokalizacji w systemie ExpertWMS®, a także dodatkowe potwierdzanie ruchu przez system RFID.
Nowością jest w tym przypadku również, oprócz standardowo działającego systemu ExpertWMS®, uruchomienie systemu ExpertWMS® Online pełniącego funkcję dedykowanego portalu komunikacyjnego dla Klientów Centrum Logistycznego. Za jego pomocą mogą oni sprawdzać swoje stany magazynowe, tworzyć bezpośrednio polecenia wydań i przyjęć na magazyn, dodatkowo realizować operacje na jednostkach logistycznych, tworzyć indeksy, wysyłać zapytania o swoje aktualne saldo. Mają również bezpośrednie przekierowanie do oferty naszego Klienta oraz wizualizację magazynu w 3D. Aplikacja online jest również dostępna na urządzenia mobilne. To pierwsze wdrożenie ExpertWMS® wykorzystujące możliwość pracy z użyciem przeglądarek www.

Autor - DataConsult
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas
Powiązane wpisy