Nie ma nic łatwiejszego, niż zakupy online. Święta Bożego Narodzenia tuż, tuż, a miliony Polaków lada chwila zasiądą do swoich telefonów, komputerów i tabletów, aby zamówić upatrzone wcześniej prezenty dla najbliższych. Zanim nadejdą Święta czeka nas jeszcze Black Friday, czyli początek przedświątecznego szaleństwa wyprzedażowego. Szacuje się, że rynek e-commerce w Polsce do końca 2020 roku osiągnie pułap 60 mln zł i nic ni wskazuje na to, że na tym się zatrzyma. Nic dziwnego, że to właśnie potrzeby kanału e-commerce są motorem napędowym wielu innowacji w zakresie praktyk magazynowych. Rozwój e-commerce doprowadził do ogromnych zmian technologicznych i operacyjnych, a wiele firm zostało zmuszonych do przeprojektowania swoich modeli biznesowych, aby pozostały adekwatne do oczekiwań Klienta i konkurencyjne na rynku.
Zakupy internetowe w ostatnich latach stały się prostym i w zasadzie pozbawionym ryzyka doświadczeniem. W chwili obecnej znaczna część budżetu zakupowego Polaków wydawana jest za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Głównie ze względu na gwałtowny rozwój handlu elektronicznego, tradycyjne sklepy odnotowały znaczny spadek sprzedaży, co spowodowało, że niektóre firmy zmuszone były do zamknięcia działalności, a inne, aby uchronić się przed kłopotami finansowymi, zdecydowały się na włącznie do swojej oferty zakupów online.
Pod wpływem zmian w modelach biznesowych oraz w oczekiwaniach konsumentów, magazyny również musiały przejść gruntowną przemianę i dostosować się do rzeczywistości. W pierwszej kolejności w magazynach pojawiła się lepsza technologia i oprogramowanie. Aby nadążyć za handlem elektronicznym, dokonano znacznych postępów technologicznych w celu skutecznego śledzenia produktu, od stanu magazynowego do wysyłki. Co więcej, możliwość natychmiastowego znalezienia lokalizacji produktu, aby szybko i bez pomyłek kompletować zamówienia, wymagała zaawansowanych systemów zarządzania zapasami, ponieważ stara metoda „papier i długopis” nie sprawdzała się w tym modelu. W nowoczesnym magazynie powinno być wdrożone oprogramowanie umożliwiające sprawną obsługę zamówień pochodzących ze wszystkich kanałów, szybkie wysyłanie gotowych zamówień, śledzenie stanu magazynowego w czasie rzeczywistym i płynną komunikację między magazynem a firmami transportowymi. Dzisiejsze rozwiązania WMS są dobrze przygotowane do podjęcia kluczowych wyzwań związanych z realizacją handlu elektronicznego. Dzięki nim realizacja zarówno drobnych zamówień dla kanału e-commerce, jak i obsługa dużych, hurtowych zamówień, w obrębie jednego magazynu nie jest wyzwaniem. Odpowiednio dobrany system WMS to klucz do sukcesu sprawnej obsługi Klienta e-commerce.
Powierzchnia magazynowa to niezwykle cenny zasób firmy. Każdy fragment przestrzeni mógłby zostać wykorzystany do przechowywania większej ilości produktu. Co za tym idzie, odpowiedni sprzęt i przepływy pracy są kluczowe dla wydajności i pojemności magazynu. Coraz częściej powstają magazyny kilkupoziomowe, w których kluczowe jest bezpieczne i wydajne przenoszenie materiałów lub produktów z jednego poziomu na drugi. Rozwiązaniem są automatyczne systemy transportowe, które pracują na każdym poziomie magazynu z uwzględnieniem wszelkich przepisów bezpieczeństwa.
Marki, które do tej pory znane były tylko z galerii handlowych, od kilku lat szturmem przejmują również dużą część rynku internetowego nie rezygnując przy tym z innych metod sprzedaży. Wielokanałowe podejście do sprzedaży, koncentrujące się na zapewnieniu Klientom płynnych zakupów – czy to podczas zakupów online, zamawiania przez telefon, czy zakupów w sklepie detalicznym – jest głównym celem firm zorientowanych na produkt. Strategia omnichannel wymaga wprowadzenia zmian w funkcjonowaniu tradycyjnych centrów logistycznych. Oczywiście podział magazynu na poszczególne strefy – załadunku i rozładunku, składowania, przygotowywania zamówień itd. – pozostaje bez zmian, ale teraz jeden magazyn musi w tym samym czasie obsługiwać zamówienia napływające ze sklepów stacjonarnych, sklepu internetowego i innych kanałów. Firmy stosujące strategię omnichannel obsługują również zwroty. Jedną z przyczyn rozkwitu handlu elektronicznego, poza łatwością robienia zakupów, jest właśnie polityka zwrotów.
Zainteresował Cię artykuł i chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić zarządzanie Twoim magazynem?
Napisz do nas
Powiązane wpisy
Dziękujemy za przesłanie formularza!
Nasz zespół skontaktuje się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.
Dziękujemy za przesłanie aplikacji.
Uprzejmie Informujemy, że do procesu rekrutacji zaprosimy wybranych kandydatów.
Nie znalazłeś wszystkich informacji? Nasz dział HR jest dla Ciebie.
Wszelkie pytania możesz kierować na adres praca@dataconsult.pl.