Automatyzacja, digitalizacja, RPA (Robotic Process Automation) – to pojęcia, które weszły już na dobre do logistycznego słownika. Rozwój technologiczny w tym sektorze przyśpiesza z każdym krokiem, a firmy coraz częściej interesują się tematem automatyzacji procesów.
Nowoczesne magazyny czy centra logistyczne nie mogą obyć się bez tego, co niesie ze sobą nowoczesna myśl techniczna.
Zachęcamy do lektury wywiadu z Łukaszem Wilkiem, Kierownikiem zespołu doradztwa logistycznego w DataConsult S.A., który opowiada o innowacyjnym potencjale logistyki.
1. Jak w Twojej ocenie wygląda dynamika rozwoju polskiego rynku logistyki w odniesieniu do automatyzacji i digitalizacji procesów biznesowych?
Dynamika rozwoju polskiego rynku logistyki w dziedzinach automatyzacji i digitalizacji procesów w logistyce w ostatnim czasie wyraźnie przyspieszyła. Wpływ na to miały przede wszystkim lockdowny oraz rosnąca gospodarka, zwłaszcza na tle innych krajów UE. Należy pamiętać, że Polska w dalszym ciągu jest konkurencyjnym kosztowo krajem dla międzynarodowych graczy, więc sama dynamika rozwoju logistyki powoduje coraz większe wykorzystywanie automatyzacji i digitalizacji przez naszych rodzinnych operatorów.
Dla przykładu: liczba instalacji robotów przemysłowych w 2019 r. umieściła nas w TOP 15 krajów na świecie, jednak jest to w dalszym ciągu liczba 10x mniejsza niż w Niemczech.
2. Logistyka była uważana sama w sobie za dziedzinę innowacyjną. Czy nadal ma tą siłę, a jeśli tak, to z czego ona wynika?
Logistyka zawsze była innowacyjna. Dla przypomnienia: paleta, kontener morski czy z nowszych – Technologia RFID,
systemy klasy WMS czy autonomiczne wózki transportowe powstały w związku z wymaganiami, które musiała spełnić logistyka.
Kolejne innowacje wydają się kwestią czasu. Już dzisiaj obserwujemy zastosowanie robotyzacji, automatyzacji, dronów, autonomicznych pojazdów czy wykorzystanie sztucznej inteligencji w logistyce. Znając wskaźnik krzywej adopcji technologii, możemy przypuszczać, że
jesteśmy bliżej początku tego trendu. W miarę upływu czasu, dostępne rozwiązania będą coraz bardziej dostępne cenowo, więc wykorzystywać je będzie więcej firm.
3. W jakim stopniu zmiany wywołane pandemią wpłynęły na myślenie o automatyzacji i digitalizacji procesów?
Pandemia całkowicie zmieniła myślenie o automatyzacji i digitalizacji procesów. Przede wszystkim zmieniło się tempo wdrażanych zmian. Bazując na liczbach: ok. 35 % firm na świecie i ok.25 % firm w Polsce przyspieszyło implementacje automatyzacji i digitalizacji w swoich przedsiębiorstwach. Coś, co wcześniej było długofalowym planem lub melodią przyszłości zostało bardzo szybko wdrożone lub jest w fazie wdrażania.
Weźmy dla przykładu przesyłki dostarczane przez kurierów i przewoźników. Czy pamiętamy jeszcze, że 3 lata temu konieczny był podpis klienta na dokumencie/ terminalu dostawcy?
Częściowo było to spowodowane brakiem pracowników, ograniczeniami, jakie powodowały wprowadzone restrykcje, ale również wdrożeniem „bezkontaktowych” i „bezpiecznych sanitarnie” rozwiązań w logistyce.
Musimy zdawać sobie sprawę, iż zaawansowane technologie, są dziś standardem, a nie czymś wyjątkowym. Firmy, które chcą konkurować na rynku muszą się dostosować i inwestować w automatyzację oraz digitalizację.
4. Jakie zadania w logistyce magazynowej można powierzyć technologii RPA (Robotic Process Automation)?
W logistyce magazynowej Technologii Robotic Process Automation możemy powierzyć m.in.:
– Zarządzanie zakupami
– Awizację i planowania dostaw do magazynu
– Monitorowanie i raportowanie stanów magazynów
– Komunikację z odbiorcami (np. informacje o statusach wysyłki)
– Nadzór i raportowanie infrastruktury magazynowej (chłodnie, wózki widłowe, itp.)
Jak widać, RPA ma szerokie zastosowanie w logistyce magazynowej, jednak zestawiając wykorzystanie tej technologii w księgowości czy finansach, jest to mała skala. W związku z tym sądzę, że rozwój RPA w logistyce będzie dynamicznie rósł w nadchodzących latach.
Niewątpliwą zaletą technologii RPA jest to, że bazuje na technikach ciągłego doskonalenia, które pozwalają identyfikować nowe procesy oraz przypadki. Dzięki temu, że RPA uczy się na błędach, poprawia swoją wydajność.
5. Automatyzacja procesów biznesowych przekłada się na zwiększanie przewagi konkurencyjnej firmy. Jak w przypadku transportu można wykorzystać narzędzia Robotic Process Automation?
Narzędzie RPA, które obecnie wykorzystywane są w transporcie, to głównie boty programowe. Wykorzystanie ich w transporcie możemy podzielić na dwa obszary. Pierwszy to wykorzystanie narzędzi Robotic Process Automation do automatycznego fakturowania, wystawiania i zatwierdzania dokumentów, monitorowania pojazdów i informowania klientów o zrealizowanych etapach.
Drugim obszarem jest analityka i dostarczanie wybranych informacji zwrotnych dotyczących zleceń transportowych, realizowanych tras jak i danych dotyczących przyszłego planowania tras i dostaw.
Bezapelacyjną zaletą RPA jest to, iż może pracować 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę ze stałą wydajnością. Oczywiście technologia wymaga zaplanowania zadań i nadzoru przez człowieka, natomiast finalnie „pewne obszary pracy” przejęte przez RPA od pracowników, są wykonywane kilkukrotnie szybciej i bez popełniania błędów.
Należy pamiętać, że na ten moment RPA nie zautomatyzuje wszystkich procesów i nie wyeliminuje całkowicie ludzi. Nie obejdziemy się bez ich kompetencji, umiejętności, a przede wszystkim decyzyjności – zwłaszcza w kontekście zdarzeń krytycznych czy niestandardowych.
Wywiad został wykorzystany w artykule „Świeże idee” w Top Logistyk nr 4/2022 autorstwa Michała Jurczaka